پنج تونل دیگر هم مشکل آب اصفهان را حل نمی‌کند

پنج تونل دیگر هم مشکل آب اصفهان را حل نمی‌کند

یک اقتصاددان گفت: اگر افرادی را به شورا بفرستیم که حرف می‌زنند اما راهکارهای نجات اصفهان را نمی‌دانند، حتی اگر ۵ تونل دیگر آب به اصفهان بیاوریم هرگز مشکل این شهر حل نخواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی به نقل از ایسنا، عبدالحسین ساسان عصر روز گذشته (یکشنبه) در همایش تحول و توسعه در مدیریت شهری که به نظور نقد و بررسی کارنامه عملکرد شورای چهارم اسلامی در محل اداره کل راه و شهرسازی استان برگزار شد، با ابراز نگرانی از آینده اصفهان اظهار کرد: آینده اقلیم اصفهان، آینده خوبی نیست. اصفهان از ظرفیت‌های خود گذر کرده است.

وی ادامه داد: برنامه ریزان شهری معمولاً روی توانایی‌ها و پتانسیل‌های یک شهر حساب می‌کنند و بر اساس داشته‌ها برنامه ریزی می‌کنند. درحالی که دست آورد این رویکرد شهرهایی سرشار از مشکلات و نارسایی‌ها هستند. برنامه ریزان باید درست در خلاف این جهت بر روی نقاط ضعف برنامه ریزی کنند.

این استاد دانشگاه اصفهان گفت: ضعیف‌ترین بخش اصفهان زیست بوم و اکولوژی این منطقه است و تاریخ همواره این موضوع را ثابت کرده است. اصفهانی که در دوره ساسانی به پایتختی برگزیده شد خیلی زود ظرفیت پایین خود را نشان داد و پادشاهان آن دوره پایتخت را خیلی زود منتقل کردند.

ساسان ادامه داد: در دوره شاه عباس نیز که از دید یک نظامی به درستی به خاطر موقعیت استراتژیک اصفهان به پایتختی برگزیده شد بعد از ورود سپاهیان خیلی زود مشکلات آب و آذوقه بر این شهر حاکم شد و اصفهان وارد کننده غذا شد و حتی روزگاری ۹۰ درصد جمعیت این شهر از بی آبی از بین رفتند.

پنج تونل دیگر هم مشکل آب اصفهان را حل نمی‌کند

وی افزود: اشتباهاتی اتفاق افتاد که یکی پس از دیگری این شهر را به سمت نابودی سوق داد. مثلاً احداث کارخانه ذوب آهن در این نقطه کار صحیح نبود و بعد از آن اشتباه پشت اشتباه؛ انتقال کارخانه فولاد مبارکه به اصفهان نیز اشتباه دیگری بود. دو کارخانه درست در دو نقطه از بهترین نقاط کشاورزی استان و کشور قرار گرفته است.

این اقتصاددان گفت: باید در راستای توقف رشد کمی اصفهان گام برداریم. اصفهان شهر کمیت نیست، شهر کیفیت است و کیفیت اصفهان یعنی به جای احداث مدام خیابان در این شهر و تمرکز خدمات که موجب تخلیه روستاهای اطراف می‌شود، درآمدهای این شهر را در دل محلات آن خرج کنیم.

ساسان ادامه داد: اصفهان متعلق به ما نبود که شمال آن را به عنوان یکی از بزرگ‌ترین گنجینه‌های ژنتیک جهان نابود کنیم و گاراژ بسازیم. دوای این شهر این است که آتش بسی برای رشد جمعیت و رشد کیفی اعلام کنیم. خداوند سند این زمین‌ها را به نام گیاهان و حیوانات زده است.

وی افزود: اگر همه آب را خرج صنعت و کشاورزی و جمعیت بکنیم و سهم گاوخونی را ندهیم وضع محیط زیست اصفهان به زودی بدتر از خوزستان و اهواز می‌شود. حداکثر ظرفیت زیست محیطی اصفهان برای ۵۰۰ هزار نفر مناسب است و امروز چهار برابر بیشتر از ظرفیت این منطقه صنعت و جمعیت و کشاورزی در آن وجود دارد.

این استاد دانشگاه اصفهان تاکید کرد: اگر افرادی را به شورا بفرستیم که حرف می‌زنند اما راهکارهای نجات اصفهان را نمی‌دانند، حتی اگر ۵ تونل دیگر آب به اصفهان بیاوریم هرگز مشکل این شهر حل نخواهد شد.

پایان پیام

کد خبر : 46016 ساعت خبر : 0:31 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=46016
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات