امان از دست ما ایرانی‌ها

امان از دست ما ایرانی‌ها

پایگاه خبری گلونی، علی‌رضا لبش: می‌خواهم  به چند خلق و خوی عجیب و غریب‌تر از خودمان اشاره کنم:

ما ایرانی‌ها ساعت‌ها در خانه بیکار جلوی تلویزیون می‌نشینیم و سریال‌های بی‌ربط و بی‌معنی را تماشا می‌کنیم و حتی لحظه‌ای احساس تلف شدن وقت و  عمر را نمی‌کنیم، اما کافی است دو دقیقه پشت چراغ قرمز بمانیم یا یک ربع در ترافیک گرفتار شویم یا نیم ساعت پروازمان به تاخیر بیافتد، آدم و عالم را به هم می‌دوزیم که ای بیداد وقت و زندگی‌مان هدر شد. دست را روی بوق می‌گذاریم یا بنای نق زدن را استوار می‌کنیم که ای هوار تلف شدیم، عمرمان هدر رفت. انگار قرار بوده که در این نیم ساعت، رمانی به ارزش برباد رفته بنویسیم یا یکی از نرم‌افزارهای مایکروسافت را طراحی کنیم یا آیفون ۸ را بسازیم. در این نیم ساعت قرار بوده که سرمان را از تلویزیون به سمت گوشی تلفن همراهمان برگردانیم و چند پیام و ویدئو خنده‌دار در کانال و گروهی ببینیم و بخوانیم. فقط همین. کار مهم‌مان همین بوده، وقت و عمرمان قرار بوده به این کار ماندگار علمی و فرهنگی بگذرد. فقط همین. من مانده‌ام ما با این همه چهره‌های شاخص علمی و فرهنگی چه کنیم؟!

امان از دست ما ایرانی‌ها

ما ایرانی‌ها در تاکسی‌هایمان بحث سیاسی می‌کنیم، در نشست‌های سیاسی‌مان بحث ادبی به راه می‌اندازیم. در محافل ادبی‌مان، درباره اقتصاد حرف می‌زنیم. در بنگاه‌های اقتصادی، به فعالیت‌های ورزشی و تیم‌داری مشغولیم. برای نمایندگی شورای شهر به قهرمانان ملی و خوانندگان محبوب مردمی رای می‌دهیم. در شورای شهر هم به جدا کردن شاخ‌های بز مشغولیم.

ما ایرانی‌ها همه‌مان یا به کشورهای خارجی مهاجرت کرده‌ایم یا در حال مهاجرت هستیم. یا دختر عمه‌مان آنجاست و ما هم قصد مهاجرت داریم و یا در حال آموختن زبان و گرفتن ویزا هستیم یا بالاخره یک روزی به فکر مهاجرت می‌افتیم. در هر صورت اگر هم خیال مهاجرت نداشته باشیم، برای حفظ کلاس، وانمود می‌کنیم که ما هم بی‌میل نیستیم و صبح تا شب نق می‌زنیم که این چه مملکتی است.

حالا از آن طرف ایرانی‌هایی که مهاجرت کرده‌اند، یا با رویای اینکه روزی به ایران برمی‌گردند، روزشان را شب می‌کنند یا هر شب خواب برگشتن می‌بینند یا می‌خواهند به زودی برگردند، یا چمدان‌هایشان را بسته‌اند و منتظر بلیت هواپیما هستند، یا برگشته‌اند و توی خانه‌هایشان نشسته‌اند. هر روز هم نق می‌زنند که هیچ چیزی خاک وطن نمی‌شود.

عضو اینستاگرام گلونی شوید و اخبار روز ایران و جهان را دنبال کنید.

پایان پیام

کد خبر : 51190 ساعت خبر : 10:25 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=51190
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات