تهدید حیات‌وحش و زیستگاه آنها با شکار بی‌رویه

تهدید حیات‌وحش و زیستگاه آنها با شکار بی‌رویه

رئیس محیط زیست تهران گفت: شکار بی‌رویه گونه‌های حیات وحش موجب آسیب دیدن زیستگاه آن‌ها می‌شود، چراکه دوام و قوام زیستگاه‌ها به وجود پوشش گیاهی و جانوران مختلف وابسته است.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، محمدحسین بازگیر رئیس محیط زیست تهران با اشاره به اینکه واردات گونه‌های مختلف حیات وحش از کشور مبدأ به کشور مقصد نیازمند دریافت مجوز از سوی کنوانسیون ساتیست است؛ اظهار داشت: گونه‌های مختلف حیوانات وارداتی که در برخی از مراکز خرید و فروش وجود دارد، باید مجوزهای قانونی را اخذ کرده باشند.

وی ادامه داد: برخی از گونه‌‌های مختلف حیات وحش مشمول کنوانسیون ساتیسیت می‌شوند، یعنی ممکن است منع تجارت بین المللی داشته باشند و در نتیجه باید مجوزهای لازم را از مراجع رسمی کشور مبدأ بگیرند.

تهدید حیات‌وحش و زیستگاه آنها با شکار بی‌رویه

بازگیر با بیان اینکه توزیع برخی گونه‌های وارداتی در کشور باید در مکان‌های نگهداری معینی انجام شود، گفت: برای واردات گونه‌های مختلف حیات وحش به کشور باید اقدامات لازم در زمینه گمرک، مسایل پزشکی انجام و مدارک مربوطه طی یک فرآیند مشخص به سازمان محیط زیست ارائه شود.

وی با تاکید بر اینکه هیچ ارگان و سازمانی به تنهایی اقدام به صدور مجوز صادرات و واردات گونه‌های حیات وحش نمی‌کند، افزود: مجوزهای صادرات و واردات گونه‌های مختلف حیات وحش در ایران به صورت متمرکز صادر و از مرکز مدیریت شکار و صید سازمان محیط زیست اخذ می‌شود.

رئیس محیط زیست تهران گفت: مراکز مختلف نگهداری، فروش و نمایش گونه‌های حیات وحش که مجوز رسمی دارند تحت فرآیند مشخص و کنترل شده معاملات خود را انجام می‌دهند.

وی در ادامه افزود: شهر تهران به عنوان منزل و مکانی برای باندهای قاچاق محسوب می‌شود، چرا که بسیاری از گونه‌های مختلف حیات وحش مانند پرندگان و خزندگان که از مبادی غیررسمی و به صورت قاچاق از زیستگاه‌های داخل کشور صید می‌شوند، در این شهر به چشم می‌خورد.

تهدید حیات‌وحش و زیستگاه آنها با شکار بی‌رویه

بازگیر با اشاره به صید بی‌رویه برخی از گونه‌ها توسط شکارچیان و آسیب رساندن به زیستگاه‌های آن‌ها تصریح کرد: صید و شکار بی‌رویه گونه‌های مختلف حیات وحش از زیستگاه‌های داخلی موجب بروز مشکلاتی از جمله نابودی گونه‌ها به علت نگهداری نامناسب و محروم ماندن آن‌ها از طبیعت می‌شود و در نتیجه منقرض می‌شوند.

وی در ادامه افزود: با صید و شکار بی‌رویه گونه‌های حیات وحش، زیستگاه آن‌ها نیز آسیب می‌بیند، چراکه دوام و قوام زیستگاه‌ها به وجود پوشش گیاهی و جانوران مختلف وابسته است.

رئیس محیط زیست تهران با بیان اینکه تهران در ایامی خاص مرکز خرید و فروش غیرمجاز و قاچاق گونه‌های مختلف می‌شود؛ گفت: گونه‌های مختلفی مانند لاک‌پشت، مار و غیره در اواسط و یا اواخر سال در نقاط مختلفی از شهر تهران جابه‌جا می‌شوند. حتی در مراکز خرید و فروش آکواریوم و ماهی‌های نادر مانند سفره ماهی و گونه‌های کمیاب مانند نخل مرداب به چشم می‌خورد. همچنین خرید و فروش گونه‌های غیرمجاز پرندگان در حاشیه بازار پرندگان شهر تهران و یا با همدستی برخی غرفه‌داران انجام می‌شود.

بازگیر با اشاره به علاقمندی برخی از مردم به خریداری و نگهداری از گونه‌های خطرناک و مخرب حیات وحش افزود: علاقه بسیاری از افراد جامعه به خریداری و نگهداری از گونه‌های وحشی، این فرصت را برای شکارچیان و قاچاقچیان حیات وحش ایجاد می‌کند تا این گونه‌ها را به هر طریقی که می‌توانند شکار کنند و با مبالغ بسیار هنگفت بفروشند.

رئیس محیط زیست تهران در پایان گفت: در اغلب موارد گونه‌های مختلف حیات وحش بازار هدف شکارچیان و قاچاقچیان داخلی و خارجی است. همچنین واردات این گونه‌های غیرمجاز می‌تواند ناقل بیماری‌های مشترک بین انسان و دام نیز باشد.

عضو اینستاگرام گلونی شوید و اخبار روز ایران و جهان را دنبال کنید.

پایان پیام

کد خبر : 49369 ساعت خبر : 5:12 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=49369
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات