طرح ساماندهی گهر تدوین شود

طرح ساماندهی گهر تدوین شود

مدیرکل مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه باید طرح ساماندهی دریاچه ‌گهر تدوین شود، گفت: این دریاچه امانت زمین است و با جنجال نمی‌شود از آن محافظت کرد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، محمد درویش در سمینار چالش‌ها، موانع و راهکارهای جلب نهادهای مردمی حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی که از سوی  سازمان دانشجویان معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی استان لرستان در خرم‌آباد برگزار شد، اظهار کرد: ۱۰ هزار سال پیش اولین فعالیت‌های کشاورزی در زاگرس شروع شد. نسبت انسان به کل زیستمندان یک به ۹۹ بود که حال نسبت انسان به ۹۸.۹درصد کل زیستمندان سطح زمین رسیده است.

طرح ساماندهی گهر تدوین شود

وی با بیان اینکه دغدغه‌های زیست‌محیطی در کشور مظلوم واقع شده است، گفت: بخش عمده اکسیژن را مدیون جنگل‌های ارسباران، هیرکانی و زاگرس هستیم. جنگل‌های هیرکانی یادگار عصر یخبندان است که به علت  گرمای دریا و وجود رشته کوه‌های البرز توانسته‌اند به بقای خود ادامه دهند اما از ۳.۵ میلیون هکتار به ۱.۹ دهم هکتار رسیده‌اند.

مدیرکل مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه اظهارکرد: دولت اگر بتواند در راستای حفاظت از محیط زیست از مردم استفاده کند می‌تواند اقدامات موثری انجام دهد.

وی با بیان اینکه سمن‌ها دارای حرمت و اهمیت هستند، گفت: آموزش‌های لازم باید به آن‌ها داده شود تا از آگاهی برخوردار شوند همچنین لازم است آنان را به عالی‌ترین دانش روزمجهز کرد تا با اعداد و ارقام ،منطقه خود را بتوانند معرفی کنند.

درویش با بیان اینکه چشمه‌های تولید گرد و غبار به ۲۹۰ مورد رسیده‌ است، گفت: ذرات کوچکتر از ۲.۵ میکرون تا تنکابن پیشروی می‌کنند و این ذرات از ماسک عبورمی‌کنند و وارد مویرگ‌ها می‌شوند که باعث ایجاد سرطان خواهد شد.

وی از وجود ۸۹۱ تشکل مردم نهاد در کشور خبر داد و گفت: تشکل مردم نهادی که دم از بایدها و نبایدها بزند و بگوید فلان جا اشکال ندارد را نمی‌خواهیم.

درویش با اشاره به خبر جاده‌سازی گهر ادامه داد: جاده‌سازی در کار نبوده و به اشتباه در گذشته یک جاده عشایری احداث شده بود اما هم اکنون جاده‌ای ساخته نشده است.

مدیرکل مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه مشکل گهر جاده‌سازی نیست، افزود: مسئله اصلی دور دریاچه بوده و شستن ظرف و لباس و زدن کمپ است که باعث به خطر افتادن گهر شده است.

درویش خاطرنشان کرد: باید تعصبات ناسیونالیستی را کنار گذاشت و عاشقانه طبیعت خود را نگه داشت. با بستن راه‌ها و منطق چکمه نمی‌توانیم کار کنیم و نمی‌شود با مین‌گذاری دور مناطق آنها را حفظ کرد.

مدیرکل مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه باید به سمت بوم‌گردی محصورانه پیش رویم، گفت: در این راستا باید از تجربیات دنیا برای صیانت از محیط زیست استفاده کنیم.

وی نرخ فرسایش خاک در کشور را دو میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: میزان تولید در کشور ۱۳۰ میلیون تن به ارزش ۴۶ میلیارد دلار است که حدود ۵۶ میلیارد دلار خاک را برای آن از دست می‌دهیم.

درویش با بیان اینکه باید به سمت استفاده از انرژی‌های نو پیش رویم،اظهارکرد: سرمایه‌گذاری روی استحصال انرژی خورشید نفع دارد و باید به این سمت پیش رویم.

پایان پیام

منبع: ایسنا

کد خبر : 50305 ساعت خبر : 1:06 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=50305
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات