طنز را باید جدی گرفت

طنز را باید جدی گرفت

رئیس حوزه هنری استان قم با بیان اینکه در گذشته شنیدن واژه خنده حلال برای خیلی‌ها شعار بود، اما حوزه هنری قم با “قمپز” ثابت کرد، می‌شود با نگاه شیرین مشکلات را دید، خندید و خنداند و در عین حال خطوط قرمز و مرزهای هویتی شهر را نیز رعایت کرد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی مجدالدین معلمی در نشست خبری سومین جشنواره طنز مکتوب “سوهان روح” با بیان اینکه نام قم همواره با مباحث علم، دین و انقلاب همراه بوده است، گفت: کمتر تصور می‌شد در قم ذهن‌های خلاق و پویا در عرصه طنز وجود داشته باشد یا جلسات و محافل شاعران طنزسرا برگزار شود.

رئیس حوزه هنری استان قم با بیان اینکه قم از دیرباز مفتخر به شعر آئینی بوده و هست، ادامه داد: نسل‌های اول بزرگان شعر آئینی در قم بوده و هستند لکن اتفاق جدید در عرصه شعر حضور جدی شاعران طنزپرداز قمی است که قالبا در سطح ملی درخشیده‌اند.

وی با بیان اینکه نگاه محتاط مدیریتی به طنز این عرصه را با تنگنا مواجه ساخته است، گفت: زبان گزنده طنز در حوزه های سیاسی و اجتماعی سبب شده که با احتیاط با آن برخورد شود، لکن حوزه هنری قم با نشست ماهانه طنز “قمپز” ثابت کرد می شود طنز را جدی گرفت و به دور از حاشیه طنز گفت و طنز شنید.

معلمی افزود: شاید در گذشته شنیدن واژه خنده حلال برای خیلی ها شعار بود، اما حوزه هنری قم در قمپز که برند جدی حوزه شعر طنز کشور شده و پس از نشست تهران پر برنامه ترین محفل طنز کشور است ثابت کردیم می شود خندید و خنداند و با نگاه شیرین مشکلات را دید و در عین حال خطوط قرمز و مرزهای هویتی شهر را نیز رعایت کرد.

وی با بیان اینکه این تصور غلط وجود داشته که شاید هویت شهر غم این فضای طنز را نطلبد، اضافه کرد: ما در حوزه هنری قم ثابت کردیم برای کسی که مردم و شادی مردم صرف نظر از نامه و بخش نامه برایش مهم بوده و قدرت ریسک داشته باشد، قم هیچ فرقی با سایر شهرها ندارد. ۲ سال پیاپی تنها شعرخوانی طنز در محضر مقام معظم رهبری از قم بوده است و ۴ سال پیاپی نیز طنزپردازان قمی مقام های اول جشنواره های طنز را به خود اختصاص داده اند که این امر امیدبخش بخش آینده ای روشن برای طنز فاخر قم است.

وی، اتفاق خوب طنز قم را حضور چشمگیر خانم های طنزپرداز عنوان کرد و افزود: فعالان حوزه طنز بحران این عرصه را نبود خانم طنزپرداز می دانند و اتفاقی که در قم و محفل “قمپز” رخ داد کشف چند خانم بااستعداد، خوش قلم و خلاق در طنز بود که این ظرفیت جدید می تواند شعر طنز کشور را تحت تاثیر قرار دهد.

معلمی در ادامه در خصوص سومین جشنواره طنز مکتوب “سوهان روح” اظهار داشت: هر محفل “قمپز” در هر ماه یک جشنواره کوچک است و “سوهان روح” در واقع جشنواره جشنواره های ماست که هر سال یا هر دو سال برترین های طنز را ارزیابی و داوری می‌کند؛ “سوهان روح” امتداد وسیع تر “قمپز” است.

وی به موضوعات جشنواره اشاره کرد و افزود: اگر شیرینی لهجه را وارد ادبیات طنز کنیم بی شک هویت بهتری برای طنز و گویش قمی ایجاد خواهیم کرد.

بر اساس این گزارش، عباس احمدی، دبیر جشنواره “سوهان روح” نیز عنوان کرد: اولین جشنواره طنز مکتوب “سوهان روح” سال ۹۱ و در ابتدای حرکت طنز مکتوب قم برگزار شد، جشنواره دوم سال ۹۳ بود که با استقبال خوبی از سوی طنزپردازان مواجه شد و از آثار نثر و نظم جشنواره دوم کتاب “سوهان روح” به چاپ رسید.

دبیر جشنواره “سوهان روح” با بیان اینکه جشنواره سوم به دلیل مشکلات مالی با تاخیر برگزار شد، ادامه داد: حوزه هنری به تنهایی قادر به برگزاری برنامه های بزرگ از لحاظ مالی نیست و لازم است بخش های دیگر در این زمینه همکاری داشته باشند.

وی گفت: “سوهان روح” در دو بخش نظم و نثر طنز و با موضوعات “آزاد”، “فرهنگ شهروندی”، ” هجو آل سعود و حامیان تروریسم” و “گویش قمی” فراخوان داد، مهلت ارسال آثار تا ۲۰ مرداد اعلام شده است و با توجه به برگزاری اختتامیه در دهه ولایت امکان تمدید وجود ندارد. آثار سومین جشنواره طنز مکتوب “سوهان روح” در کتاب “سوهان روح ۲” چاپ و در اختتامیه رونمایی می‌شود.

دبیر جشنواره “سوهان روح” در ادامه به اهداف جشنواره اشاره کرد و گفت: شناخت استعدادهای طنز استان، حمایت از طنز فاخر، سالم و هدفمند، بالا بردن سطح انتقادپذیری جامعه بویژه مسئولین و حمایت از گویش قمی با توجه به ظرفیت بالای این گویش برای طنز ، اهدافی است که “سوهان روح” دنبال می‌کند.

وی با بیان اینکه طنز قم از نظر زبان ساختار محکم و از نظر محتوا غنی و شریف است، اضافه کرد: نظم و متن های طنز قم سالم، سوژه محور و دغدغه مند است. داوری آثار ارسالی به جشنواره در دفتر طنز حوزه هنری با ریاست ناصر فیض که از مفاخر طنز کشور هستند انجام می‌شود.

وی گفت: سعی داریم در اختتامیه از مقام ادبی یکی از مفاخر ادبیات قم است تجلیل کنیم در صورتی که مهیا شود از مقام شاطر عباس صبوحی قمی که از شاعران مکتب بازگشت در دوره قاجار بوده است تجلیل و به این بهانه او را به نسل جدید شعر معرفی می‌کنیم.

در ادامه این نشست از نسخه جدید پایگاه خبری حوزه هنری استان قم رونمایی شد؛ قابلیت بارگذاری فیلم، صوت و تصاویر و متن کلیه برنامه های حوزه هنری قم در راستای ارتباط شهروندان با فضای هنری شهر در این سایت وجود دارد.

از دیگر مزایای این پایگاه خبری، دسترسی به بانک اطلاعات جامع هنرمندان همراه با رزومه و نمونه آثار و نیز فایل pdf کتابهای حوزه هنری، فراخوان جشنواره ها، فایل های صوتی و تصویری دوره های آموزشی حوزه هنری است.

مهلت ارسال آثار به “سوهان روح” بیستم مردادماه است و علاقه‌مندان می‌توانند آثار طنز خود را از طریق رایانامه  sohan.roh@gmail.com و یا مراجعه به واحد آفرینش‌های ادبی حوزه هنری استان قم واقع در خیابان صفائیه، کوچه ۲۳ پلاک ۸ ، به  دبیرخانه جشنواره تحویل دهند.

پایان پیام

منبع: ایسنا

کد خبر : 49431 ساعت خبر : 7:54 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=49431
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات