نمایندگان مردم به سدسازی نه گفتند

نمایندگان مردم به سدسازی نه گفتند

به گزرش پایگاه خبری گلونی، سوابق حبیب‌الله بی‌طرف، وزیر پیشنهادی نیرو، برگ برنده مخالفان او شد تا با ۱۳۳ رأی صلاحیت او را در صحن علنی مجلس رد کنند. البته بی‌طرف، برخی حمله‌ها به سدسازی‌ها را غیرمنصفانه دانست و بیان کرده در این زمینه، هیچ افراطی صورت نگرفته است. به گفته او، «در وضعیت فعلی ایران، احداث سد یک استراتژی حیاتی و ملی است». حالا دفاع تمام‌قد او از سدسازی، چه در سخن و چه در عمل، او را از ریاست وزارت نیرو محروم کرد. طوری که نقطه قوت بی‌طرف، یعنی سدسازی‌های او، تبدیل به نقطه‌ضعفش و درنهایت رد صلاحیتش شد.

قاضی پور، در قامت مخالف بی‌طرف در مجلس شورای اسلامی حاضر شد و گفت: «سالی که نیکوست از بهارش پیداست؛ هنوز نیامده‌اید برق اهواز قطع‌ شده است. همچنین نماینده مردم ارومیه افزود: فردا شما می‌توانید در وزارت عریض و طویل نیرو موفق باشید؟ با تخلفات نیروگاه‌ها می‌توانید برخورد کنید؟ اگر کارفرما و پیمانکار یکی باشد دزدی و رانت به وجود می‌آید. قاضی پور درباره تالاب‌ها و دریاچه‌ها گفت: در مدیریت شما در وزارت نیرو چند دریاچه و تالاب خشک شد و یا در حال خشک شدن است؟»

آنچه در تحلیل مخالفان بی‌طرف به چشم می‌خورد، بحث سدسازی‌های بی‌رویه و تبعات آن ازجمله شیوع ریزگرد، خشک شدن تالاب‌ها توجه نداشتن به وضعیت آب در ایران و سایر موارد مشابه است که بیشترشان به محیط‌زیست، مربوط می‌شوند. همین‌طور پرسش مشترک مخالفان از بی‌طرف این بود که با توجه به عملکردتان در گذشته، در چهار سال آتی چه‌کاری می‌توانید انجام دهید تا مشکلات حل شود؟ به نظر می‌رسد مخالفان، عملکرد گذشته بی‌طرف را همچون آینه‌ای جلوی بی‌طرف گرفتند و به او نشان دادند با سوابق اجرایی او، که به محیط‌زیست ضربه‌های جبران‌ناپذیری وارد کرده است، به عملکرد مثبت او در آینده امیدی ندارند و همین امر باعث شد تا مُهر «تأیید نشد» زیر اسم این وزیر پیشنهادی نیرو زده شود.

نمایندگان مردم به سدسازی نه گفتند

گفتنی ست ۱۳۲ نفر از موافقان، او را برای تکیه زدن بر صندلی ریاست وزارت نیرو مناسب می‌دانستند. به گفته نماینده اردبیل، «بی‌طرف سیاستمداری متعهد و ثابت‌قدم است». همچنین محمد فیضی زنگیر، در دفاع از سدسازی‌های بی‌طرف بیان کرده: بیشترین سدسازی در کشور در زمان بی‌طرف انجام شده که اگر نبود مزارع نابود می‌شد و برای شرب آبی وجود نداشت. به‌علاوه، نماینده مردم تهران، ری و شمیرانات اظهار کرده «بی‌طرف می‌تواند بحران آب را مدیریت کند».

حبیب‌الله بی‌طرف در دفاع از خود تصریح کرد «من از گذشته برای انتخاب هر مدیر سه «ب» را در نظر می‌گرفتم؛ بداند، بتواند و بخواهد». وزیر پیشنهادی نیرو ضمن اشاره به سوابق اجرایی ۲۰ ساله خود در وزارت نیرو، آموزش و پژوهش، مجری طرح‌های کارون ۳ و ۴ افزود «در ۱۲ سال اخیر هیچ سمتی در مدیریت وزارت نیرو یا آب کشور نداشته‌ام». بی‌طرف در ادامه تأکید کرد «انتصاب تمام عملکرد گذشته از ابتدا تاکنون به اینجانب دور از حقیقت بوده و من پاسخگوی دوره مسئولیت خود به‌تناسب اختیارات خود هستم».

نمایندگان مردم به سدسازی نه گفتند

بی‌طرف در پاسخ به نقد مخالفان خود گفت: «این ۶۰۰ سدی که به اعتقاد من نعمتی برای تأمین آب شرب، صنعت و کشاورزی ایران است جزو افتخارات جمهوری اسلامی ایران است و صنعتگران و مدیران زیادی در طول این مهروموم‌ها تلاش کردند که این سرایه عظیم ایجاد شود». همچنین وزیر پیشنهادی نیرو، نگرانی درباره تخریب آثار باستانی توسط سد سیوند را هم نادرست دانست.

بااینکه به گفته یکی از نمایندگان موافق وزیر پیشنهادی نیرو، که بی‌طرف را شاگرداول وزارت نیرو در همه ادوار دانسته است اما بااین‌حال، مخالفان، بی‌طرف را شاگرداول حفاظت از محیط‌زیست ندانستند و درنهایت، وزیر پیشنهادی نیرو، از مجموع آرای اخذشده، با ۱۳۳ رأی مخالف، ۱۳۲ رأی موافق و ۱۷ رأی ممتنع و۶ رأی باطله، از سمت مدیریت وزارت نیرو برکنار شد.

پایان پیام

عضو اینستاگرام گلونی شوید و اخبار روز ایران و جهان را دنبال کنید.

گزارش‌گر: نگار فیض‌آبادی

کد خبر : 51544 ساعت خبر : 4:44 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=51544
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات