آموزش عمومی؛ حلقه گمشده مدیریت بحران

پایگاه خبری گلونی، مهدیسا صفری‌خواه: حاج‌احمدی؛ مدیر برنامه‌ریزی آموزشی و پژوهشی سازمان مدیریت بحران کشور گفت: «۲ واحد اختیاری مدیریت بحران در همه دانشگاه‌های سراسر کشور تعیین کرده‌ایم و مقطع دکتری مدیریت سوانح را نیز راه انداخته‌ایم و در دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز ۲ واحد پیش‌بینی شده است.»

ما برای مدیریت بحران آماده نیستیم. برای امداد و نجات در این بخش می‌توانیم روی حمایت نیروهای خودجوش استفاده کنیم، اما هنوز اتفاقاتی مثل وضعیت جوی یا بسته‌شدن راه‌ها غافلگیرمان می‌کند. در حالی‌که این اتفاقات پیش‌فرض‌های حالت بحرانی هستند باید با توجه به آنها چینش دقیقی از نیروهای امداد و نجات داشته باشیم.

در مواجهه با حوادث هم فرصت طلایی را از دست می‌دهیم. فاجعه پلاسکو با همه دردهای پنهانش یک فرهنگسازی بزرگ همراه خود داشت اینکه در صف اول امداد و نجات نمانیم، آن‌هم در حالی‌که جز عکس گرفتن از صحنه حوادث کار دیگری از دستمان برنمیاید. ما به این واحد اختیاری_ البته از نظرما اجباری_ در دروس دانشگاهی و حتی مقاطع تحصیلی پایین‌تر احتیاج داریم باید به نقش خود به عنوان نیروی امداد در جامعه آگاه باشیم.

باید این دیدگاه عمومی را کنار بگذاریم، همانی که با اطمینان به ما می‌گوید حالا حالا وقت برای یادگیری این اصول هست. قرار است امسال همه اعضای ستاد بحران را آموزش دهند. علت اینکه چرا قبل از این آموزش‌ها اعضای ستاد بحران بودند، هنوز معلوم نیست. ظاهراً فرمانداران، شورای هماهنگی شهرها، استانداران هم در رأس هرم این آموزش‌ها هستند. سرفصل‌های این بخش‌ها هم قابل توجه‌اند. این آموزش‌ها شامل مدیریت امداد و نجات، مدیریت اسکان، مدیریت اجساد، مدیریت ریسک هستند.

قرار گرفتن ۹۰ درصدکشور روی کمربند زلزله، از لزوم یادگیری‌ها در بخش مدیریت بحران خبر می‌دهد. برای رساندن بهترین کمک به مردم آسیب‌دیده ما به این به‌روز شدن اطلاعات و کاربردی کردن آنها در جریان زندگی روزمره احتیاج داریم. آگاهی مردم می‌تواند باعث نجات جان افراد آسیب‌دیده شود. برای به‌کار گرفتن انرژی پتانسیل مردم در حوادث باید پای آموزش‌هایی از این به رسانه‌ها کشور هم باز شد. باید چشم در چشم با حوادث روبرو شد و از بازگویی آنها به‌بهانه وحشت عمومی طفره نرفت!

پایان پیام

کد خبر : 50617 ساعت خبر : 8:22 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=50617
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات