اولین جشنواره ملی روز جنگلبان برگزار شد

اولین جشنواره ملی روز جنگلبان برگزار شد

به گزارش پایگاه خبری گلونی، سرهنگ پاسدار قاسم سبزعلی، فرمانده یگان حفاظت سازمان، جنگل‌‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در اولین جشنواره ملی روز جنگلبان، با اشاره به ۳۰ هزار پرونده مربوط به تخلفاتی که در حوزه منابع طبیعی، تشکیل می‌شود، بیان کرد سالانه ۱۵ هزار هکتار، آن هم با ۹۵ درصد دخالت عامل انسانی، طعمه حریق می‌شود. سبزعلی در ادامه افزود ما می‌توانیم تخریب‌ها را کم کنیم و اثرات خوبی بگذاریم.

قراردادهای بهره‌برداری از جنگ‌ های شمال، خاتمه پیدا خواهد کرد
مهندس خداکرم جلالی، رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری، گرفتاری‌های امروز دنیا را مربوط به مسئله مهم «جنگل‌زدایی» دانست و با اشاره به چهار برابر شدن جمعیت جهان در قرن بیستم، این طور ادامه داد که مصرف آب شیرین، نُه برابر، مصرف انرژی، ۱۵ برابر و تولید گاز کربنیک، ۱۷ برابر شده است و در طول قرن بیستم، یک میلیارد هکتار از سطح جنگل‌های جهان کاهش پیدا کرده است.

اولین جشنواره ملی روز جنگلبان برگزار شد

وی در ادامه، بر اساس آخرین آمارهای فائو گفت: به طور میانگین، سالانه ۲۳۰ میلیون هکتار در قرن بیست و یکم، از سطح جنگل‌های جهان کاسته شده است که سبب شده غلظت گاز کربنیک بالا برود و با گرمایش جهانی و پدیده خطرناک تغییر اقلیم روبرو شویم. مشکلاتی مثل کمبود آب شیرین و بیابانزایی، نتیجه تغییر اقلیم هستند. به اعتقاد جلالی، کم شدن سطح جنگل‌های جهان، مهم‌ترین عامل تخریب زندگی و حیات بشر و سایر موجودات است.
به گفته جلالی، فضای سبز و جنگل‌ها، قوام بخش عناصر آب، هوا و خاک هستند که در صورت تخریب جنگل‌ها باید شاهد نابودی عناصر حیاتی زندگی باشیم و به دنبال آن با مشکلات مختلفی روبرو خواهیم بود. جلالی، جنگلبانان را حافظ سلامت، شادابی، سرسبزی و پیشرفت حیات دانست و تاکید کرد که جنگلبان‌ها نگهبانان زندگی هستند. به گفته ایشان، تعادل اکوسیستمها، جز با پایداری جنگل‌ها میسر نخواهد بود.
رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری، با اشاره به جنگلبان‌هایی که با ارّه موتوری قاچاقچیان، پایش قطع می‌شوند و یا مورد اصابت گلوله قاچاقچیان قرار می‌گیرند و یا در عملیات اطفای حریق، خودشان می‌سوزند تا درختان نسوزند، تصریح کرد این جنگلبان‌ها انسان‌های بزرگی هستند که ما توان قدردانی و توصیف عظمت کار آنها را نداریم.

جلالی، با بیان اینکه ابعاد تخریب جنگل‌ها، صرفا به تخریب و تصرف قاچاقچیان نیست، تشریح کرد بلکه مسائلی مثل تنظیم حضور دام در مراتع، طرح های عمرانی، معدنی و گردشگری، هم مطرح هستند که اگر هر کدام به درستی مدیریت نشوند می‌توانند تبدیل به تهدیدهایی برای جنگل‌ها شوند. آتشسوزی ها، آفات و بیماری ها، توسعه شهرها و روستاها، قاچاق چوب، زباله ها، سوخت هیزمی، فرسایش خاک و سیل، نقش قوانین بازدارنده تخریب جنگل‌ها، جزو عوامل مهم مرتبط با جنگل‌ها هستند.
جلالی با بیان اهمیت همکاری جنگل‌نشین‌ها در حفاظت از منابع طبیعی، تاکید کرد بدون همراهی جنگل‌نشین‌ها ما نمی‌توانیم از عرصه ۳/۱۴ میلیون هکتاری جنگل‌ها حفاظت کنیم. وی مشکلات امروز محیط زیست را مربوط به عدم جامع‌نگری دستگاه‌های تصمیم گیرنده و اجرایی دانست. به گونه‌ای که در طول سال های ۱۳۸۰ تا ۱۳۹۵، حدود یک میلیون هکتار از تالاب‌های کشور خشک شد که گرد و غبار ناشی از بیابانی شدن آن، گریبان بسیاری از مردم را گرفت.

جلالی ضمن اشاره به طرح توقف بهره‌برداری از جنگل‌های شمال، تشریح کرد طبق این برنامه قرار است در سال ۹۶، کلیه قراردادهای بهره برداری از جنگل‌های شمال، خاتمه پیدا کند و در پایان سال ۹۶، شاهد هیچ گونه بهره‌برداری صنعتی و تجاری نخواهیم بود. ایشان با بیان اهمیت حفاظت همه‌جانبه و کنترل عوامل تخریب جنگل‌ها، سخنان خود را به پایان رساند.
وضعیت محیط زیست ایران، مایه خجالت است
دکتر محمدرضا تابش، رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی، با گرامیداشت یاد شهدای جنگلبان، سخنان خود را آغاز کرد و ضمن اشاره به رتبه ایران در لیست ۱۰ کشور اول تولیدکننده گازهای گلخانه ای، این وضعیت را مایه خجلت دانست. وی در ادامه افزود ایران در طول ۳۶ سال اخیر، ۱۸۰ میلیارد مترمکعب، از ذخایر استراتژیک آب‌ها را مصرف کرده‌ایم مایه تاسف است و تمدن ایرانی با خطر روبروست.
تابش، با بیان آمار سه برابر بودن فرسایش خاک در ایران نسبت به دنیا؛ که سالانه معادل ۲۴۰ میلیون مترمکعب، برابر با پنج سد با ذخیره ۵۰ میلیون مترمکعب است، ادامه داد: ما در ایران سالانه ۱۲۵ تا ۱۴۰ هزار هکتار از جنگل‌هایمان را از دست می‌دهیم. کاهش سطح جنگل‌های ایران، طی پنج دهه اخیر، از ۱۸ میلیون هکتار به ۳/۱۴ میلیون هکتار رسیده است.


این سیاستمدار، انجام اقدامات کوتاه مدت، میان مدت و درازمدت را برای معضلات زیست محیطی، ضروری دانست و تشریح کرد اگر واردات چوب به کشور به صورت تخصصی پیگیری نشود، تخریب جنگل و قاچاق چوب افزایش خواهد‌یافت. تابش تصریح کرد با انجام ارزیابی‌های زیست‌محیطی و اقتصادی مناطق حفاظت‌شده، قیمت یک درخت مشخص می‌شود. وی در ادامه افزود در ایران، به ازای هر ۶۵ هزار هکتار، یک قرقبان و محیطبان داریم ولی این عدد در دنیا به ازای هر ۲ تا ۳ هزار هکتار است. تابش با تاکید بر لزوم تامین نیروهای متخصص گفت ما این همه فارغ التحصیل بی‌کار رشته‌های کشاورزی و منابع طبیعی داریم که می‌توانند به همراه انجمن‌ها، داوطلبانه بیایند و در این عرصه خدمت‌کنند.

اولین جشنواره ملی روز جنگلبان برگزار شد
تابش بیان کرد از دولت خواستیم تا لایحه حمایت از محیطبان ها و قرقبان‌ها تقدیم مجلس شود. وی در ادامه اضافه کرد از جنگلبان‌ها و محیطبان‌ها می‌خواهیم درخواست‌ها و پیشنهادهای خود را درباره این لایحه، از طریق سازمان جنگل‌ها و مراتع و سازمان حفاظت محیط‎زیست، به ما منعکس کنند تا بتوانیم پیشنهادات اصلاحی‌شان را به مجلس انتقال دهیم. رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس، حقوق محیطبان‎ها و جنگلبان‌ها را بسیار کم دانست و تاکید کرد لازم است با برگزاری جلساتی، افزایش حقوق آنها را درخواست کنیم.
تابش، در انتها جنگلبان‌ها را افراد عاشقی دانست که از منابع طبیعی کشور، حفاظت می‌کنند. وی با گرامیداشت ۱۴ تن از شهدای جنگلبان و قدردانی از ۵۰۰ مجروح جنگلبان، سخنان خود را به اتمام رساند.

بیانیه اولین جشنواره روز ملی جنگلبان خوانده شد
سعید طهماسبیان، دبیر جشنواره روز جنگلبان، درباره فرآیند شکل‌گیری این جشنواره به اختصار بیان کرد برنامه‌ریزی‌های این جشنواره، چندین ماه طول کشید. وی ضمن قرائت بیانیه اولین جشنواره روز ملی جنگلبان، به برگزاری کارگاه‌های تخصصی_مشارکتی در روزهای ۸ و ۹ مرداد اشاره کرد که با حضور ۸۰ جنگلبان از سراسر کشور در مرکز آموزش جوانشیر اجرا شد.
از جنگلبانان نمونه کشوری، تجلیل شد

اولین جشنواره ملی روز جنگلبان برگزار شد
در طول مراسم جشنواره روز جنگلبان از جنگلبانان تقدیر شد:
خانواده جان نثار، فضل الله علی‌پور از ساری، جانباز صلاح الدین میرانی از کرمانشاه، جانباز اسماعیل رمضانی از مازندارن
همچنین از جنگلبانان نمونه کشور تجلیل شد: احسان کمالی از خراسان شمالی، محمود اشیر از گلستان، جانباز صلاح‌الدین میرانی از کرمانشاه، عبدالرحیم اسماعیلی از مازندران، کژال کریمی از کردستان، بهزاد فرامرزی از البرز (جنگلبان افتخاری)، رویا آزادی‌خواه از فارس، امین سپهری از زنجان، بابک حیدری از فارس
همچنین پرویز عسگریان از چهارمحال و بختیاری، در بخش فیلم موبایل جنگلبان، شایسته تقدیر شناخته شد.
هنرمندان برای حمایت از جنگلبان‌ها اعلام آمادگی کردند
همچنین شاهد احمدلو، بازیگر و کارگردان و آقای توکلی، تهیه کننده، آمادگی خود را برای ساختن مجموعه‌هایی با هدف حمایت از جنگلبان‌ها اعلام کردند. پژمان بازغی، بازیگر، با حضور در این جشنواره، به نقش خودش در یکی از فیلم ها اشاره کرد که به ایفای نقش یک جنگلبان می‌پردازد. بازغی درباره مشاهدات‌اش گفت که در طول ساخت فیلم، سختی های شغل جنگلبانی را از نزدیک دیدم. حجت اشرف‌زاده، خواننده، گفت: اگر آدم ها رمز عاشقی را بفهمند هیچ درختی از پا نمی‌افتد. هنرمندان، با بلند کردن دست خود، اعلام کردند «من هم یک جنگلبانم»
اولین جشنواره ملی روز جنگلبان، به همت بیش از ۲۰ نفر از فعالان محیط‌زیست، روز دوشنبه ۹/۵/۹۶ در فرهنگسرای نیاوران با حضور جنگلبان‌ها، چهره‌های سیاسی، ورزشی، هنرمندان و فعالان محیط‌زیست و سایر علاقه‌مندان برگزار شد.

پایان پیام
گزارش‌گر: نگار فیض‌آبادی
عکس‌ها: سیروس حصاری

اولین جشنواره ملی روز جنگلبان برگزار شد

عضو اینستاگرام گلونی شوید و اخبار روز ایران و جهان را دنبال کنید.

کد خبر : 48808 ساعت خبر : 5:44 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=48808
اشتراک در نظرات
اطلاع از
1 دیدگاه
چیدمان
اولین نظرات آخرین نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات

با سلام در بخش مشخصات جنگلبانان نمونه از خراسان شمالی احسان کمالی صحیح است با تشکر اصلاح شود بهتر است