برای افتتاح مترو عجله نکنید

برای افتتاح مترو عجله نکنید

پایگاه خبری گلونی نگار فیض‌آبادی: به گفته مازیار حسینی، معاون حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری تهران، قرار بوده مترو فرودگاه امام خمینی، روز دوشنبه ۱۶ مرداد، افتتاح شود. اما محسن هاشمی، نفر اول نمایندگان مردم در شورای شهر و مدیر عامل پیشین مترو با ذکر دلایل فنی هشدار داده است که «خط جدید مترو استاندارد ایمنی را ندارد و شهرداری تهران نباید با شتابزدگی به افتتاح آن مبادرت کند».

با وجود ازدیاد جمعیت در شهر تهران و مسافران زیادی که در طول روز با مترو تردد می‌کنند، ایمنی از فاخر بودن مهم‌تر و واجب‌تر است. زمانی که طرح‌های توسعه‌ای به مرحله افتتاح می‌رسند، مسئولان مربوطه فقط به ارائه اطلاعاتی اکتفا می‌کنند که هر کسی به راحتی می‌تواند به آنها دسترسی پیدا کند. می‌ماند اطلاعات مهم‌تری مثل اینکه ضریب امنیت و اطمینان طرح چقدر است، که معمولا علنی نمی‌شوند و دور از دسترس قرار می‌گیرند و این یعنی نقض حقوق شهروند‌ی.

برای افتتاح مترو عجله نکنید

درست مثل افتتاح برخی از پروژه‌ها و سدها که هیچ وقت در رسانه اعلام نمی‌شود آیا طرح‌ها دارای ارزیابی اثرات زیست‌محیطی بوده‌اند یا خیر. شاید به این دلیل که توسعه صرف، می‌تواند رزومه بعضی از مدیران را پر و پیمان‌تر کند تا در پایان دوره مدیریت‌شان، سرشان را با افتخار بالا بگیرند و از اجرای پروژه‌هایی صحبت کنند که بیش از سود، ضرر داشته‌اند. زیان‌هایی که البته جدی گرفته نمی‌شوند.

خوشبختانه، دادگستری درباره خط ۸ متروی تهران دستور داده تا زمانی که «طرح ایمنی، خط ۸ تهران به تصویب شورای عالی فنی امور زیربنایی وزارت راه و شهرسازی نرسیده و اجرا نشده باشد، افتتاح و بهره‌برداری این خط را متوقف کند». مساله ایمنی، آنقدر مهم است که اگر در اولویت کار قرار نگیرد می‌تواند تبعات جبران‌ناپذیری داشته باشد. پیامدهایی که به چشم معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران نیامده است که به جای پرداختن به موضوع ایمنی، تاکید کرده است «معماری ایستگاه فرودگاه امام خمینی (ره) در هماهنگی با معماری فرودگاه است و در روز و شب دید فاخری دارد.»

 اگر کارنامه دوره گذشته شوراهای شهر و روستا و شهرداری تهران، پیش روی اعضای جدید شورای شهر باشد به خوبی می‌توانند برای ایمنی، اولویتی شایسته قائل باشند و به تهران، سر و سامانی بدهند که هم امنیت و هم رفاه عمومی افزایش پیدا کند و بدون هیچ بهانه‌ای، حقوق شهروندی را جدی بگیرند. بهتر است مسئولان برای توسعه، عجله نکنند و یادشان نرود اگر جانی تلف شود کسی نمی‌پرسد جایی که کسی آسیب دید، فاخر، زیبا و گران‌قیمت بود یا نه.

پایان پیام

 

کد خبر : 49610 ساعت خبر : 9:36 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=49610
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات