برای خودتان صرفه‌جویی کنید نه مردم

برای خودتان صرفه‌جویی کنید نه مردم

پایگاه خبری گلونی، آرشین ساکی: پیش‌بینی‌های هواشناسی خبر از آن دارد که دمای هوا تا روز دوشنبه آینده ۳ تا ۵ درجه افزایش خواهد یافت. و در پی همین خبر از مردم کشور خواسته شده در این روزها در مصرف انرژی صرفه‌جویی کنند تا مثل ماه قبل وزارت نیرو مجبور به اعمال خاموشی برای بعضی مناطق نشود.

این بی‌توجهی ما در کشور ایران به مصرف انرژی موضوعی است که از چند سال گذشته تا همین امروز بارها مورد بررسی قرار گرفته. پیامدهایش شناخته شده،‌اطلاع‌رسانی شده اما هنوز هر خانه پر است از لامپ‌های رنگارنگ. هنوز از در که وارد خانه می‌شویم اولین قدم را سمت کلید کولر برمی‌داریم. در زمستان هم که شعله بخاری یا شومینه را روی بالاترین درجه می‌گذاریم و با یک لباس تابستانه در خانه می‌چرخیم.

برای خودتان صرفه‌جویی کنید نه مردم

مثلا همین حالا که مشغول خواندن این متن هستید کولر خانه‌تان روی دور تند است یا کند؟ درجه کولر گازی‌تان روی چه عددی است؟ در کجای خانه‌تان نشسته‌اید؟ چند لامپ دیگر در اقصی نقاط خانه و دور از شما روشن است؟ راستش تذکر دادن بابت این موضوعات خنده‌دار است. انرژی که بابت آن هزنیه پرداخت می‌کنیم را بی‌خودی هدر می‌دهیم.

اصلا کاری به منابع محدود انرژی و طبیعت و آیندگان و زمین و این حرف‌ها ندارم مگر شما قبض آب‌و برق پرداخت نمی‌کنید؟ خب اگر از مصرف بی‌رویه خودداری کنید به نفع خودتان نیز هست و پول کمتری را ماهیانه برای این هزینه‌ها از صرف می‌کنید.

فکر نمی‌کنم در هیچ حای دنیا کسی با پتو مسافرتی زیر کولر گازی بنشیند،‌اما این صحنه‌ایست که به کرات در خانه ما ایرانی‌ها اتفاق می‌افتد. گیر داده‌ایم به این عادت‌های الکی که محال است بخواهیم و نتوانیم تغییرشان دهیم. باور کنید دوره زمانه من گرمایی‌ام و من سرمایی‌ام و این حرف‌ها گذشته. همه چیز به عادات غلط ما بستگی دارد.

حالا هم چند روز آینده قطعا روزهای بحرانی خواهد بود. خصوصا برای مردم کشور در مناطق گرمسیر. پس لطفا تا آن‌جا که می‌توانید برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی تلاش کنید. شهرهای سردسیر و شمالی بهتر می‌توانند در این صرفه‌جویی کمک کنند. چون این شهرها هنوز به واسطه موقعیت جغرافیایی،‌ از آب‌و‌هوای بهتری بهره‌مند هستند.

عضو اینستاگرام گلونی شوید و اخبار روز ایران و جهان را دنبال کنید.

پایان پیام

 

کد خبر : 48289 ساعت خبر : 10:54 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=48289
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات