برداشت از چاه‎های غیرمجاز رومشکان بیش از ظرفیت آبخوان است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‎ای لرستان گفت: ۹۱ حلقه چاه غیرمجاز در دشت رومشکان وجود دارد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی به نقل از ایسنا، رضا میرزایی در جلسه شورای اداری شهرستان رومشکان در خصوص وضعیت آب زیرزمینی، اظهار کرد: در دشت رومشکان  ۱۹۴ حلقه چاه مجاز و ۹۱ حلقه چاه غیرمجاز برای مصارف مختلف وجود دارد که سالانه در مجموع حدود ۴٫۵ میلیون متر مکعب آب از سفره برداشت می‎کنند و نیم میلیون متر مکعب آن بیش از ظرفیت آبخوان است.

وی افزود: بیلان آب زیرزمینی دشت رومشکان منفی است به همین خاطر این دشت در سال ۱۳۹۳ به عنوان دشت ممنوعه اعلام شد و ظرفیت حفاری چاه جدید با هر نوع مصرفی اعم از شرب، کشاورزی و صنعت را ندارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‎ای لرستان در خصوص نحوه تامین آب اراضی کشاورزی شهرستان رومشکان، بیان کرد: شهرستان رومشکان دارای حدود ۳۰هزار هکتار اراضی کشاورزی مرغوب است که به علت افت شدید سفره آب زیرزمینی و عدم دسترسی به آب سطحی در مجموع حدود ۴۰۰ هکتار آن آبی و مابقی به صورت دیم کشت می‎شود.

میرزایی تصریح کرد: نسیت اراضی آبی به دیم در شهرستان رومشکان در سال‎های گذشته و قبل از ممنوعیت دشت به صورت اسمی حدود ۱۰درصد بوده که واقعی نیست و کل سطح زیرکشت آبی این شهزستان در سال جاری حدود ۴۰۰ هکتار بوده که این نسبت کمتر از ۲ درصد است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر از برداشت‎های غیرمجاز و اضافه برداشت‎ها در دشت رومشکان به شدت جلوگیری می‎شود و گروه‎های گشت و بازرسی در این منطقه مستقر هستند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‎ای لرستان در خصوص آب شرب شهرستان، بیان کرد: با توجه به کمبود شدید آب شرب جمعیت شهری و روستایی شهرستان رومشکان در دوسال گذشته تعداد ۳ حلقه چاه آهکی در منطقه موسوم به تنگ جنگیر با هدف تامین آب شرب مورد نیاز حدود ۴۰ هزار نفر جمعیت این شهرستان حفاری و در مدار قرار گرفت و مشکل آب شرب آن به‎طور میان مدت حل شد.

میرزایی افزود: تشکیلات آهکی منطقه ظرفیت تامین آب شرب بلندمدت و پایدار شهرستان رومشکان را ندارد و ممکن است در آینده‎ای نزدیک به طور کامل تخلیه شوند لذا باید به دنبال آب شرب پایدار و بلندمدت این شهرستان باشیم که تنها از طریق رودخانه‎های کشکان یا سیمره امکان‎پذیر است.

وی گفت: در سال ۱۳۹۲ هیئت وزیران وقت در سفر به استان لرستان با تخصیص ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب از سد سیمره برای شهرستان موافقت کرده‎اند که ملکشاهی نماینده شهرستان و استاندار لرستان پیگیر موضوع هستند که در صورت تحقق می‎تواند مشکل آب کشاورزی، صنعت و شرب رومشکان را در بلندمدت حل کند.

پایان یپام

کد خبر : 48463 ساعت خبر : 11:55 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=48463
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات