جامعه پزشکی در حال یادگیری است

به گزارش پایگاه خبری گلونی، رئیس انجمن علمی حقوق پزشکی ایران می‌گوید: «طبق اعلام سازمان پزشکی قانونی پرونده‌های قصور پزشکی در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴ رشد قابل توجهی داشته‌ است.»

به‌نظر می‌رسد حاشیه امن برخی از پزشکان در حال از بین رفتن است، همه این سال‌ها پرونده‌های قصور پزشکی با هیاهو رسانه‌ها پیگیری می‌شدند اما از میانه راه، رسانه‌ها عقب می‌کشیدند. شوخی با پزشکان هنوز هم برای خیلی‌ها یک تابو است، تابوی که خرد‌خرد می‌شکند.

مرگ جنجالی عباس کیارستمی دوباره پرونده‌های قصور پزشکی را در سطح رسانه‌ای مطرح کرد، رسانه‌ها از قدرت خود آگاه شدند و مردم انتقاد از برخی مشاغل را شروع کردند. اینکه هنوز پزشکان اهمال می‌کنند هم ترسناک است، هم غیرقابل اجتباب. خبر خوب این‌ است که نظام پرشکی همگامی با مردم در جهت گرفتن حق‌شان را به‌صورت واقعی نه نمادین شروع کرده، دوران حمایت‌های سازمانی بی‌چون و چرا از پزشکان تمام شده‌است.

ذره‌بین رسانه‌ها کمک می‌کند مردم از حقوقشان آگاه باشند. کارزارها و پویش‌های حمایت از حقوق بیماران کارساز بودند. خبر بد اینکه برخی پزشکان روبروی مردم قرار گرفته‌اند آنها هنرمندان و آدم‌های مشهور را از ویزیت خود محروم کرده‌اند و هنوز هم بازار تحصن‌هایشان داغ است، هنوز هم آدم‌های چاق درمان مناسب نمی‌شوند و به‌خاطر ریسک بالا در جراحی، در چرخه پزشکان گرفتار می‌شوند اما آنچه به همه این حواشی می‌چربد، همگامی پزشکان سرشناس با مردم است، آن‌هایی که هنوز به عهدشان در قسم‌نامه بقراط وفادارند، آن‌هایی که پاسخگو هستند و برای بیمارها وقت می‌گذارند و دغدغه‌شان ثبت رکود در گینس برای بالاترین تعداد ویزیت در ساعت نیست.

جامعه پزشکی در حال یادگیری است، یادگیری اصولی که سال‌هاست لابلای دغدغه‌های مالی پزشکان فراموش شده‌است. قوانینی مثل دوشغله نبودن پزشکان نباید در راهروی مجلس خاک بخورند، باید اجرایی شوند و تبصره‌ها و تک‌ماده‌های بومی به آنها اضافه شود. شاید این قوانین به نفع خیلی‌ها باشد، این قوانین به نفع همه پزشکانی است که شغلشان را جدی نمی‌گیرند، آن‌هایی که در حین عمل چالش مانکن برگزار می‌کنند و حواشی‌شان در این حرفه بیشتر از دانش و مهارتشان است. شاید بهتر باشد آنها به‌خاطر خودشان و مردم بروند سراغ همان شغل دوم که با روحیاتشان سازگارتر است.

پایان پیام

کد خبر : 48736 ساعت خبر : 0:35 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=48736
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات