جهنم‌دره‌ای به نام فرحزاد+عکس

به گزارش پایگاه خبری گلونی، محله فرحزاد از محله‌های قدیمی شمال تهران است که به لحاظ تقسیمات شهری از محله‌های شهری  ناحیه ۹ واقع در منطقه ۲ شهرداری است. این محله از شمال به رشته کوه‌های البرز، از شرق به تپه‌های بین فرحزاد و شهرک‌های مسکونی؛ از غرب به رودخانه و رود دره فرحزاد و از جنوب به بزرگراه یادگار امام منتهی می‌شود.

جمعیت این محله بالغ بر  حدود ۱۹ هزار نفر با مساحت تقریبی هشتاد هکتار است. گفتنی است که در این محله ، توزیع عمده و خرده مواد مخدر رواج دارد. همچنین زورگیری ، دعوا و خشونت از آسیب‌های این محله است . قومیت‌هایی همچون  لر، کرد، ترک و مهاجرین دیگری همچون قوچانی‌ها و الموتی‌ها در آن ساکنند و از طرفی بافت مهاجر نشین غیرایرانی نیز در این منطقه وجود دارد:

 خیابان توسل: عمدتا در این خیابان خلخالی‌ها ساکن هستند.

خیابان تبرک: عمدتا در این خیابان الموتی‌ها ساکن هستند.

انتهای خیابان امام‌زاده: در این قسمت و در داخل دره کردها ساکن هستند.

کوچه سرآسیاب: عمدتا در این کوچه افغان‌ها  و لرها ساکن هستند.

روبروی پارک گلپاد و امامزاده صالح: عمدتا در این ناحیه قوچانی‌ها ساکن هستند.

از قسمت میدان فرحزاد به دو قسمت فرحزاد بالا و فرحزاد پایین تقسیم می‌شود. قسمت بالا شامل خیابان لالی و خیابان فرحزادی است. بافت این کوچه‌ها و خیابان‌ها  قدیمی و تنگ است به طوری که در قسمت‌های بالایی ماشین نمی‌تواند عبور کنند و یا به سختی عبور می‌کند و در فصل بارندگی پاییز و زمستان مردم این منطقه با مشکلاتی روبرو هستند.

‌اکثرا خانواده‌های افغان در این محله ساکن هستند که بی‌سرپرست، بدون اوراق هویتی و تحصیل و دفاتر بیمه خدمات درمانی هستند و به لحاظ معیشتی در وضعیت نامناسبی قرار دارند. تعداد فرزندان هر خانوار افغان در فرحزاد ۳ الی ۵ کودک و نوجوان است. بیشتر قدیمی‌های محله فرحزاد از این منطقه خارج شده‌اند. قسمت پایین میدان کوچه‌های مهر و گلستان کوچه‌هایی با بافت جدیدتر و محل گذر است که عبور  وسایل نقیله نیز در آن امکان‌پذیر است. مردم به لحاظ وضعیت اقتصادی و اجتماعی پایگاه متوسطی دارند و کودکان و نوجوانان کمتر در کوچه‌ها حضور دارند و در منازل بسته است. در مرکز خرید در قسمت اصلی میدان فرحزاد، تعداد خانواده‌های ایرانی از دیگر مناطق بیشتر است.

محل زندگی کارتن‌خواب‌ها

همان طور که گفتیم محله فرحزاد فاقد طرح تفضیلی و دارای  بافت فرسوده و قدیمی با کوچه‌ها و معابر بسیار تنگ و باریک  است بطوریکه رفت‌و‌آمد  از این معابر بسیار با سختی صورت می‌گیرد.

دره فرحزاد بزرگترین معضل فرحزاد از نظر قاچاق، مصرف و فروش انواع مواد مخدر است و می‌توان گفت که یکی از بزرگترین مراکز صدور آسیب است. این دره نفوذناپذیر بوده اما به طور مقطعی پاکسازی می‌شود.

در این محله به دلیل اسکان ساکنین بومی و مهاجران هم اهل تشیع و هم شهروندان سنی مذهب حضور دارند.

خانواده‌های ساکن در فرحزاد از سطح اقتصادی نسبتا پائینی برخوردار هستند و بیشتر به دستفروشی مشغول هستند و تحت لوای آن کارهای غیرقانونی هم انجام می‌دهند. با توجه به اعتیاد فراگیر در محله فرحزاد و وضعیت معیشتی پائین تعداد زیادی از زنان سرپرست خانوار از طریق کار در منازل شمالی شهر تهران و یا مشاغل فصلی همچون سبزی خرد کردن، باقالی پاک کردن، گردو شکستن، قند شکستن و…. امرار معاش می‌کنند.

از جمله عوامل موثر بر آسیب‌های اجتماعی محله درصد  جمعیت شناور زیاد در این محله است که برای گردش و تفریح به محله می‌آیند و گاهی در میان آنها افراد شرور و معتاد و زنان خیابانی و دختر فراری دیده می‌شود. همچنین این محله مأمن معتادان خیابانی و پخش مواد مخدر و عرضه زنان خیابانی … شده است و گفته می‌شود که بعضی از رستوران‌ها نیز محل امن معتادین و زنان خیابانی و دختران فرار هستند. همچنین در کنار دره فرحزاد و رودخانه نیز پخش مواد مخدر، کارتن‌خواب، معتاد خیابانی و خودکشی و قتل وجود دارد.

پایان پیام

کد خبر : 50285 ساعت خبر : 12:37 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=50285
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات