داستان دنباله‌دار دهه شصتی‌ها

داستان دنباله‌دار دهه شصتی‌ها

رییس انجمن جمعیت شناسی ایران گفت: «پیش‌بینی می‌شود در نسلی که در حدود سال ۱۳۶۰ به دنیا آمده‌اند، آمار کسانی که ازدواج نمی‌کنند به حدود ۱۵ درصد افزایش یابد.»

پایگاه خبری گلونی، مهدیسا صفری‌خواه: نمی‌دانم این قطعیت در آمار از کجا می‌آید. خواستیم که باور کنیم سن یک عدد است اما انگار نمی‌خواهند به این سادگی‌ها بحران سن را حل‌وفصل کنیم. شاید سن باروی استاندارد ملاک آماری از این دست باشد، اما باید باور کنیم دهه شصتی‌ها هنوز با وجود همه جک و لطیفه‌های دنیای مجازی دنبال نیمه گمشده‌شان هستند. آن‌ها زندگی را سخت می‌گیرند وقتی بازمانده کنکور دو مرحله‌ای باشی و امنیت شغلی هنوز هم حلقه گمشده زندگی‌ات باشد چاره‌ای جز این سخت‌گیری‌ها برایت باقی نمی‌ماند. دهه شصتی‌ها از بحران‌های بزرگ جان سالم به‌درد بردند از جنگ و سونامی بیکاری؛ دل‌دل کردن برای ازدواج را هم یک‌جوری حل می‌کنند. آن‌ها با الگوهای رایج جامعه پیش نمی‌روند. جنس عاشقی‌هایشان هم فرق می‌کند. بخش بزرگی از ما دهه شصتی‌ها اجازه دادیم تا تصمیمات بزرگ را برایمان بگیرند، ما تماشا کردیم، گفتیم شاید رسم ادب این باشد؛ اما حالا چیزی درونمان به تکاپو افتاده.

داستان دنباله‌دار دهه شصتی‌ها

انگار باور کردیم باید جور دیگری زندگی کنیم، بخشی از ما هم‌پای دهه هفتادی‌ها شدند و از آنها درس‌های بزرگی آموختند. بخش بزرگی از ما عقب نکشیدند استانداردهای خودشان را حفظ کردند و الگوهایشان را با روش خود به‌روز کردند. هنجارها و تابوهایشان را حفظ کردند. ازدواج مهم‌ترین مسأله یک دهه شصتی است وقتی که بیمه‌ات نصف و نیمه باشد و کارت هم دائمی نباشد مثل دل به دریا زدن است. ما عادت کردیم که روی پای خودمان بایستیم پرنسس پدرهایمان نیستیم و برای زندگی کردن به خودمان زمان می‌دهیم. برای ما واقعاً سن یک عدد است. ما دهه شصتی‌ها خودمان را هنوز نباختیم. حتی اگر آمار هم ناامیدمان کند عقب‌نمی‌کشیم. اجازه نمی‌دهیم قطعیت آمار برای زندگی‌مان تصمیم بگیرد. برای همین از زندگی کردن به شیوه خودمان دست نمی‌کشیم. فرقی نمی‌کند چقدر طول بکشد، بالاخره نیمه گمشده‌مان را پیدا می‌کنیم. با همه بدبینی‌ها نسبت به عشق مقابله می‌کنیم و ثابت می‌کنیم دغدغه ما ۱۵ درصدی‌ها را به سادگی نمی‌شود در یک فرآیند آماری توصیف کرد.

عضو اینستاگرام گلونی شوید و اخبار روز ایران و جهان را دنبال کنید.

پایان پیام

 

کد خبر : 50012 ساعت خبر : 9:05 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=50012
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات