عطش سوادآموزان را دریابیم

پایگاه خبری گلونی، مهدیسا صفری‌خواه: علی باقرزاده؛ رئیس سازمان نهضت سوادآموزی گفت: «وزارت آموزش و پرورش نیازمند سازمان و مجموعه‌ای است که تمام فعالیت‌های آموزش بزرگسالان را در آن سامان دهد. اکنون فقط کار سوادآموزی را برای بزرگسالان انجام می‌دهیم در حالی که افراد برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر از ابتدایی با نوعی سردرگمی مواجه‌اند و نیازها و خواسته‌های آنها با برنامه‌های آموزشی تناسب ندارند.»

شاید به موازات تمرکز روی سیستم‌های آموزشی و تغییرات فصلی نظام آموزشی بهتر است برای آموزش بزرگسالان هم هدف‌گزاری‌ها را شروع کنیم. رسیدن به نقطه صفر مطلق در بی‌سوادی همواره از آرمان‌های انقلاب بوده‌. به‌همین منظور بسته‌های تشویقی مالی برای سوادآموزی به والدین حتی در اختیار فرزندان آنها هم قرار می‌گرفته اما ظاهراً برنامه‌ها آنقدری روبه‌جلو نیست که با والدینی با سوادتر از خودمان روبرویمان کند. برای همین باید چالش‌ها و ضعف‌های فرآیند سوادآموزی را با دقت و ظرافت بیشتری در نظر گرفت.

ایجاد استان‌های هدف که در آنها بیشترین تعداد بی‌سوادان وجود دارند می‌تواند تأثیرگذار باشد. تمرکز روی این استان‌ها کمک می‌کند تا با همه چالش‌ها و صفر تا ۱۰۰ سواد آموزی از نزدیک برخورد کنیم و برای رفع آنها وقت را هدر ندهیم. شاید بهتر است لابلای ایجاد محتوا برای کتاب‌های جدید به فکر متمم‌ها و بخشنامه‌هایی در راستای افزایش میل به یادگیری در نهضت‌های سوادآموزی باشیم.

تمرکز روی برنامه‌های آموزشی کشورهای مختلف نشان می‌دهد که با همکاری بخش‌هایی مثل سازمان فنی‌و حرفه‌ای و تأمین مالی نهادهای فرهنگی زیر نظر شهرداری‌ها و فرهنگسراها می‌توان این بحران را از سر گذراند. بودجه‌های دولتی که برای شهرداری‌ها در نظر گرفته می‌شود می‌تواند آنها را ملزم به برپایی کلاس‌های پیشرفته آموزش بزرگسالان کند. زیرساخت‌های نظام آموزشی هم باید مورد توجه قرار بگیرند تا با ایجاد امکانات در مدارس و یکپارچه کردن تحصیلات پس از گذراندن دوران مقدماتی سواد آموزی، بزرگسالان بتوانند از فضای آموزشی واقعی، آزمایشگاه‌ها، کارگاه‌ها و ابزار ارتباطات نوین و بسته‌های آموزشی مجازی و آنلاین استفاده کنند.

ایجاد سیستم‌های یکپارچه هدایت تحصیلی در این بخش می‌تواند برای یک دورخیز بزرگ اجتماعی آنها را آماده کند. حالا که جرقه دانش‌اندوزی در ذهنشان روشن شده، برای ایجاد انگیزه مانا در آنها تلاش کنیم نگذاریم یأس و سردرگمی نظام آموزشی جلوی پیشرفتشان را بگیرد.

پایان پیام

کد خبر : 50608 ساعت خبر : 8:16 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=50608
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات