فاجعه‌ای دیگر در دریاچه گهر لرستان

فاجعه‌ای دیگر در دریاچه گهر لرستان

پایگاه خبری گلونی، نگار فیض‌آبادی: اسم گهر که می‌آید، سرِ داستان جاده‌سازی، معضل زباله و کمپ زدن اطراف دریاچه باز می‌شود. آتش‌سوزی نیزارهای دریاچه را هم بگذارید کنارشان. جاده‌سازی در گهر هم خیلی‌ها را نگران کرده است. البته نگرانیِ به‌جایی است. باوجود مسیر دشوار و مسافت ۱۶ کیلومتری، اما سالانه تعداد زیادی به این منطقه سفر می‌کنند. انگار برای بعضی گردشگران، افتخار باشد که بگویند آن راه سخت را طی کردیم تا برسیم به گهر و بعدش هم کمپ زدیم و قلیان چاق کردیم و باقی ماجرا. حالا حساب کنید جاده هم احداث شود و راه رسیدن، آسان‌تر. احتمالا بعد از آن رسانه‌ها با تیتر سیاه، مرگ گهر را خبر می‌دهند.

گهر که معروف به نگین اشترانکوه است، تبدیل به منبعی شده برای شستن لباس و ظروف برخی گردشگران. مسافرانی که بعید می‌دانم با حساسیت‌های منطقه آشنا باشند. کسانی که می‌خواهند برای رفع خستگی و سرحال شدن به طبیعت بروند، بروند. نقدی نیست. سفر خوش. طبیعت هم اگر محکوم ‌به تحمل خستگی و خشم و ندانم‌کاری گردشگران و مسئولان شد هم اهمیتی ندارد. حالا اگر آن چیز، طبیعت باشد باز هم اشکالی ندارد. ما ایرانی‌ها عادت داریم بعد از تماشای تخریب، بگوییم اینجا ایران است! توقع بی‎جا ممنوع!

محمد درویش، مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط‌زیست، تأکید کرده باید طرح ساماندهی دریاچه ‌گهر تدوین شود. البته درویش، از کنار این پیشنهاد، به سرعت گذر کرده و وارد جزئیات آن نشده. بنابراین معلوم نیست نماینده ابتکار در گهر، چه توصیفی از این طرح دارد. اینکه گهر قرار است میزبان گردشگران مسئول باشد یا قربانی اهمال‌کاری مسئولان و گردشگران آموزش ندیده و ناآگاه، سؤالی ست بی‌پاسخ و بستگی به این دارد که مدیران ما از آن دسته مدیرانی هستند که اگر امسال اخم کنند تازه، ‌سال بعد گریه‌شان می‌گیرد یا وقت را غنیمت می‌دانند و به‌موقع واکنش نشان می‌دهند.

آتش‌سوزی نیزارهای گهر در ۲۳ مرداد، زنگ خطری ست برای بیدار کردن مسئولان، فعالان محیط‌زیست و گردشگران، که اگر گهر مهم است، بهتر نیست برای ترویج گردشگری مسئولانه، اقدامی انجام شود؟ در کار خیر، حاجت استخاره است که برای تدوین و اجرای طرح ساماندهی گهر انقدر دست‌دست می‌کنید؟ کاش کسی پیدا می‌شد و می‌گفت دیگر برای گهر، چه اتفاق بدی باید بیفتد تا کاری کارستان به نفع این منطقه انجام شود؟

 

پایان پیام

کد خبر : 50560 ساعت خبر : 2:26 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=50560
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات