فاجعه محیط زیستی در آبشار گریت خرم‌آباد

فاجعه محیط زیستی در آبشار گریت خرم‌آباد

پایگاه خبری گلونی، محمد پورخداداد: مناطق گردشگری لرستان مانند همه کشور پر است از زباله و پسماند گردشگران. آبشار بیشه و گریت در روزهای تعطیل چنان کثیف می‌شود که با محل دپوی زباله شهرداری تفاوتی ندارند.

جالب هم اینجاست که از سازمان محیط زیست و میراث فرهنگی و شهرداری‌ها گرفته تا خود گردشگران و تورهای گردشگری که مسبب اصلی این آلودگی هستند، همه می‌نالند ولی هیچ اقدامی برای تغییر این وضعیت نمی‌کنند.

تلاش برای تغییر در رفتار ناپسند به‌جا گذاشتن زباله در طبیعت، با بخشنامه و اجبار و تهدید به سرانجام نمی‌رسد. این از مواردی است که باید فرهنگ‌سازی انجام شود.

فاجعه محیط زیستی در آبشار گریت خرم‌آباد

چند سال است که تورها حجم بالایی از طبیعت‌گردی را به عهده دارند و گاه با ۲۵۰ نفر گردشگر به مناطق گردشگری می‌روند.

همین تورهای گردشگری خود عاملی برای آلودگی بیشتر محیط زیست شده‌اند. البته نمی‌شود همه تورها را به این جرم متهم کرد. چون هستند تورهایی که بدون برجا گذاشتن ردی از مناطق طبیعی و گردشگری دیدن می‌کنند.

ولی تعداد زیادی از تورها برای به‌دست آوردن گردشگران و در حقیقت مشتریان بیشتر، آنچنان که باید به مسافران خود سخت نمی گیرند. سرپرستان این تورها فقط به بالا بردن تعداد مسافران و مینی‌بوس‌ها و عکس گرفتن از آنها و انتشار در فضای مجازی فکر می‌کنند و به این فکر نیستند اگر طبیعت تخریب شود، جایی برای اینگونه فعالیت‌ها باقی نمی‌ماند و باید دکان خود را تخته کنند.

گردهمایی این جمعیت گردشگر در یک مکان، هم می‌تواند نعمتی برای طبیعت باشد هم مصیبت. متاسفانه هم‌اکنون این تورها تبدیل به مصیبت محیط زیست لرستان شده‌اند وگرنه با این تعداد می‌شود کیلومترها از طبیعت یک منطقه گردشگری را پاکسازی کرد.

پایگاه خبری گلونی از این پس می‌خواهد تورهای موفق و ناموفق در زمینه حفاظت از محیط زیست را شناسایی و معرفی کند. تورهایی که برنامه‌ای برای حفاظت از محیط زیست دارند و یا بعد از بازگشت از مقاصد گردشگری، آن منطقه را از زباله پاکسازی می‌کنند تبلیغ می‌شوند و البته گروه‌هایی هم که طبیعت لرستان را تخریب کنند و باعث آلودگی مناطق گردشگری شوند، معرفی می‌شوند.

راه دسترسی به آبشار گریت

پایان پیام

کد خبر : 48578 ساعت خبر : 0:31 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=48578
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات