فقر روی آی‌کیو تأثیر می‌گذارد

فقر روی آی‌کیو تأثیر می‌گذارد

پایگاه خبری گلونی، مهدیسا صفری‌خواه: مطالعات نشان می‌دهد زندگی در شرایط بسیار سخت اقتصادی یا فقر بر عملکرد مغز تأثیر منفی دارد و رشد ضعیف کودکان با کسب نمرات ضعیف در آزمون‌های شناختی و عملکرد نامناسب در مدرسه مرتبط است. شاید برای همین است که برای ریشه‌کن کردن فقر نباید دل‌دل کرد.

چینش این عبارات عمق فاجعه را به‌درستی نشان نمی‌دهد. همه ما در روزهای مدرسه کسی را به‌خاطر می‌آوریم که در زنگ‌های تفریح چیزی برای خوردن نداشت، سر کلاس چرت می‌زد، ناخن‌هایش را سر زنگ بهداشت از معلم پنهان می‌کرد و مثل یک مورد عجیب در کلاس بود. تلاشمان برای دوستی با این آدم‌ها هم اغلب منجر به‌شکست می‌شد. مشق‌های نصف‌ونیمه و دفترچه ریاضی سپیدش را هم به‌خاطر می‌آوریم.

فقر روی آی‌کیو تأثیر می‌گذارد

هیچ‌وقت کسی در آن دوران نبود که برایمان از درد این بچه‌ها بگوید از تنهایی‌شان و از محکوم بودنشان به آی‌کیوی پایین، حتی اگر فقر آنها نتیجه همه این تحقیقات را دور می‌زد باور نمی‌کردیم که آنها هم می‌توانند مثل ما باشند. همه این سال‌ها با یک برچسب درشت طبقه اجتماعی و حتی سطح دانشمان را از آنها جدا کردیم و اجازه ندادیم راه ورود به جامعه را پیدا کنند. ما آنها را روزی صدبار طرد کردیم و بعدها به بهانه خیریه‌ها و پویش‌های مردمی یاد گرفتیم که از آنها حمایت کنیم. یاد گرفتیم که هوش اجتماعی بالایشان را باور کنیم.

آن‌ها همه عمر در حال جنگیدن بودند قبل از اینکه ما گوش‌مان به نداری و فقر و تورم عادت کنند آنها با این کلمات زندگی کردند و خستگی روزها دستفروشی و شب‌های کتک‌خوردن اجازه نمی‌داد روی جدول ضرب و کلمه‌ها و ترکیب‌های تازه تمرکز کنند. زنگ اجتماعی را می‌خوابیدند چون نبض جامعه را زیر پوست شهر حس می‌کردند دیگر نیازی به نرمش‌های زنگ ورزش نداشتند چون همه ساعات بعد از مدرسه‌شان به پیاده‌روی می‌گذشت و انرژی‌شان را جمع می‌کردند برای تمنا خرید کردن یک آدامس از ما. حالا دانشمندان چشم بسته غیب می‌گویند که فقر روی آی‌کیو تأثیر می‌گذارد به‌نظر می‌رسد تا وقتی ژن فقر را در دی‌آن‌آیمان اصلاح نکردند نمی‌شود به پیشرفت علم خیلی دلخوش کرد.

عضو اینستاگرام گلونی شوید و اخبار روز ایران و جهان را دنبال کنید.

پایان پیام

کد خبر : 48474 ساعت خبر : 0:31 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=48474
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات