لطفا نفس نکشید

لطفا نفس نکشید

به گزارش پایگاه خبری گلونی، نتایج یک مطالعه بی‌سابقه بر روی ۶۰ میلیون سالمند نشان می‌دهد: «بین آلودگی هوای ناشی از ذرات معلق یا ازن و مرگ زودهنگام ارتباط مستقیم وجود دارد.»

قبل از اینکه کار به آمار جهانی و تحقیقات دانشگاه هاروارد برسد هم معلوم بود این ذرات معلق یک روز همه دنیا را درسته قورت می‌دهند با آدم‌هاییش؛ پیر و جوان و سالمند و کودک هم ندارد. وقتی ریه‌ات یک مهمان همیشگی داشته باشد، نفس کشیدن هم خسته‌ات می‌کند. بالاخره یک روز وسط همه شلوغی‌ها و روزهایی با شاخص آلودگی ۹۰ درصد نفس کشیدن را هم فراموش می‌کنی.

لطفا نفس نکشید

زندگی در دنیا پلاستیک‌ها و ریزگرد‌ها خیلی سخت‌تر از همه حساب و کتاب‌های روی کاغذ است، اگر سخت نبود دولت‌ها را اینگونه در منگنه قرار نمی‌داد. به‌نظر می‌رسد که ریزگرد‌ها یک بحران غیرقابل حل هستند. یک دهه است که درگیر آن‌ها هستیم، از‌‌ همان دورانی که سد زدن و تراکم گرفتن برای ساختمان‌ها و برج‌های بلند آسان شد، در تن خسته شهر‌هایمان نفوذ کرد، مثل یک سکته همه شریان‌های حیاتی را در آن‌ها مسدود کرد و ما برای دور شدن از شر آن‌ها پناه بردیم به اضافه کردن روزهای تقویم. به اعمال محدودیت‌های ترافیکی. محدودیت‌های ترافیکی هم نتوانست به شهر‌ها اجازه بدهد که نفس بکشند. دامنه آلودگی‌ها و ریزگرد‌ها به حواشی شهرهای بزرگ هم کشیده شده. شهرهایی که درختان را فدای پیشرفت بافت شهری می‌کنند بیشتر در معرض خطرند. آژیر قرمز ریزگرد‌ها در این شهر‌ها قطع نمی‌شود. پاییز و زمستان که از راه برسد، وارونگی هوا و نبود تهویه مناسب شهری آلودگی را به سطوح پایین‌تری می‌آورد، به روزهای تعطیل تقویم اضافه می‌شود.ژ

کودکانمان از شنیدن خبر تعطیلی خوشحال می‌شوند و ما دست آن‌ها را می‌گیریم و می‌زنیم به دل شهر، به دل ریزگرد‌ها، به دل آلودگی و سرطان. شهر‌هایمان از تشنگی هلاک می‌شوند و درختان از نفس کشیدن و نفس دادن به شهر‌ها هم می‌افتند. ریزگرد‌ها ناجوانمردانه اطراف شهر‌ها را مصادره می‌کنند. مردمی که رؤیای ساختن یک شهر تازه را داشتند بیشتر از بقیه قربانی این ریزگرد‌ها می‌شوند در دامنه‌ها و جنگل‌ها و پای رودهای روان هنوز زندگی بدون ریزگرد جریان دارد. درخت‌ها مطمئن زندگی می‌کنند، مثل همیشه دی‌اکسید کربن می‌گیرند و اکسیژن پس می‌دهند به ما!

پایان پیام

عضو اینستاگرام گلونی شوید و اخبار روز ایران و جهان را دنبال کنید.

کد خبر : 49691 ساعت خبر : 9:47 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=49691
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات