مجوز ساخت جاده جدید در اشترانکوه را نمی‌دهیم

مجوز ساخت جاده جدید در اشترانکوه را نمی‌دهیم.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، محمد درویش مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط زیست، گزارش بازدید خود از منطقه حفاظت‌شده اشترانکوه را منتشر کرد:

به دنبال انتشار گزارش‌هایی مبنی بر مرمت و ساخت جاده‌ای جدید از محور الیگودرز به دریاچه_گهر، در روزهای ۲۸ و ۲۹ تیرماه ۱۳۹۶ به پیمایش بخش‌هایی از منطقه حفاظت‌شده اشترانکوه پرداخته و پس از طی محور دورود به دریاچه گهر، از مسیر تاپله، مورزرین به الیگودرز مراجعه کردم. مهم‌ترین مشاهدات و دریافت‌های نگارنده به شرح زیر ارایه می‌شود:

۱- سازمان حفاظت محیط زیست اجازه ساخت هیچ جاده جدیدی در منطقه حفاظت شده اشترانکوه را نداده و نخواهد داد. محور مورزرین به الیگودرز نیز که یک جاده خاکی بوده و در سال ۱۳۸۰ برای تسهیل تردد عشایر منطقه ساخته شده، هرگز اجازه مرمت و آسفالت نخواهد یافت. افزون بر آن، به دستور مدیرکل محیط زیست استان لرستان – مهندس فتحی بیرانوند – حد نهایی تردد در جاده عشایری از محل قبرستان تاپله، با ایجاد یک پاسگاه جدید محیط‌بانی، حدود ۳ کیلومتر از دریاچه دورتر شده تا ضریب امنیت منطقه افزایش یابد؛ اقدامی که شایسته تحسین است.

۲- با این وجود آنچه که نگران‌کننده می‌نماید، ورود بیش از ظرفیت بوم‌شناختی گردشگر در قلمرو دریاچه گهر است. به نظر می‌رسد، معاونت محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست بر مبنای مطالعات طرح جامع منطقه و به کمک اداره کل محیط زیست لرستان و تشکل‌های محیط زیستی باید ظرفیت برد را اعلام کرده و اجازه ورود گردشگر افزون‌تر از حد پذیرش اکولوژیک را ندهد.

۳- مشاهده افزایش سطح نیزارها و گسترش پوشش‌های جلبکی، آشکارا موید کاهش اکسیژن موجود در آب دریاچه و ورود مواد آلی، شوینده‌ها و فضولات انسانی به درون دریاچه است.

۴- نخستین پیش شرط حفظ این اکوسیستم کم نظیر آبی/کوهستانی، عدم امکان کمپینگ در شعاع دستکم یکصدمتری از اطراف دریاچه است. امکانات و زیرساخت‌های مربوط به اقامت گردشگران باید با توجه به این اصل، از نو بازمهندسی و طراحی شود.

۵- باید به کمک فعالیت‌های فرهنگی و استفاده از نیروهای داوطلب، به جای نصب سطل‌های زباله و انباشت آلاینده‌ها که خود به برهم زدن زیبایی منظر، افزایش آلودگی‌ها، تجمع حشرات و تشدید بوی متعفن می‌انجامد؛ گردشگران را تشویق کرد تا جز ردپا چیزی از خود باقی ننهاده و تمامی زباله‌های خود را به محل پاسگاه چشمه خرم در محور دورود بازگردانند.

مجوز ساخت جاده جدید در اشترانکوه را نمی‌دهیم

۶- لازم است تا شبکه سمن‌های محیط زیستی استان با بهره‌گیری از نیروهای داوطلب، متخصص و علاقه‌مند در منطقه، طرحی برای ساماندهی گردشگری مبتنی بر ملاحظات محیط زیستی به اداره کل محیط زیست استان ارایه دهند تا پس از بررسی‌های فنی به سرعت اجرایی شود.

۷- اگر ما خلیج فارس را دوست داریم و بر نامش تاکید می‌کنیم، نشانه‌اش باید پاسداری از کیفیت بوم شناختی آب و زیستمندانش باشد. به همین ترتیب، ضمن احترام به حساسیت و عشق مردم شریف دورود به دریاچه گهر، باید تبلور این عشق را در رعایت هنجارهای محیط زیستی، پرهیز از تجاوز به حریم دریاچه، شستن ظروف و البسه و چادر زدن در حریم ساحلی نگین اشترانکوه نشان داده و ثابت کنند. در آن صورت می‌توانند با افتخار خود را به مردم لرستان، ایران و جهان به عنوان امانتدارانی شایسته و پاسدار دریاچه زیبا و ناهمتای گهر معرفی کنند.

پایان پیام

کد خبر : 48009 ساعت خبر : 0:54 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=48009
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات