مدرک‌گرایی در ژنتیک ما ایرانی‌هاست

پایگاه خبری گلونی، مهدیسا صفری‌خواه: زهرا ممتاز قمشه‌ای؛ کارشناس حوزه کار با اشاره به وجود سه میلیون بیکار تحصیلکرده در کشور گفت: «بیکاری ۴۲ درصدی فارغ التحصیلان دانشگاهی فاقد مهارت و پرتوقع، پیامد همان تب مدرک‌گرایی در جامعه است که به صورت بیماری مزمنی بیشتر خانواده‌های ایرانی را درگیر خود کرده است.»

مدرک‌گرایی هنوز هم همه وجودمان را تسخیر کرده‌است با وجود شکسته‌شدن غول کنکور در اذهان خانواده و عملکرد توصیفی در درس‌ها به‌جای ارائه کارنامه در گروه‌های آموزشی پایه هنوز هم مدرک‌گرایی با شیب بالا در کشور رواج دارد. حتی عملکرد وزارت آموزش‌وپرورش در ارائه کارنامه توصیفی ظاهراً برعکس عمل کرده. تغییر الگوی آموزش از توصیفی به نمره‌ای بچه‌ها را درگیر چالش‌های جدی‌تری می‌کند و بر سخت‌گیری‌های والدین هم می‌افزاید. رواج مدرک‌های تقلبی و آنلاین و در نظر نگرفتن استعدادها و پایش نامتوازن آنها باعث می‌شود حذف مدرک گرایی در جامعه‌ای با زیرساخت‌های نامتناسب اجتماعی و فرهگی محال به‌نظر برسد.

آمار بیکاری ۴۲ درصدی باعث شده دولت طرح کاروزی را با حمایت بخش‌های دانشگاهی، وزارت تعاون و کار و رفاه‌اجتماعی و مؤسسات خصوصی کلید بزند. چهارصد هزار نفر از فارغ‌التحصیلان تحت این عنوان تا کنون در سامانه کاروزی ثبت‌نام کردند و صلاحیت دویست هزار نفر آنها تأئید شده. هرچند کارورزی و زمان طولانی آن باعث ایجاد شبهاتی در دل فارغ‌التحصیلان شده و به‌نظر می‌رسد مسائل مالی و وضعیت پرداخت حقوق و بیمه‌ها با الگوی متعارف جامعه همگام سازی نشده و همین امر استقبال از طرح‌های این‌چنینی را کمرنگ‌تر می‌کند اما ظاهراً نسخه کارورزی می‌تواند در دراز مدت به نفع جمعیت جویای‌کار کشور باشد.

به‌کارگیری استعدادهای جوان و خلاق و پیوند دانش آنها با مهارت‌های تجاری دنیا کار می‌تواند باعث ایجاد امنیت شغلی و ثبات بازار کار شود اما راضی‌شدن به حقوق پایه کم آن هم برای مدتی طولانی دوساله ظاهراً هنوز دغدغه اصلی آنهایی‌است که می‌خواهند به دولت فرصت بدهند برای جبران برخی از عملکردهای شتابزده در حوزه جوانان. در هر حال گام اول برای رفع بیکاری این‌است که مدرک‌گرایی را کنار بگذاریم و مهارت را چاشنی دانش خود کنیم. گذشتن از این خان اول برای خیلی‌ها ترسناک است. شاید برای همین‌است که مدرک‌گرایی روی نسخه دی‌ان‌آی بیشتر ایرانی‌ها حک شده و ظاهراً قابل ویرایش هم نیست.

پایان پیام

کد خبر : 50251 ساعت خبر : 11:01 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=50251
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات