نگران محیط‌زیست ایران باقی خواهیم ماند

نگران محیط‌زیست ایران باقی خواهیم ماند

به گزارش پایگاه خبری گلونی، محمد فاضلی که پیش از این، خبرهایی از برگزیدن او به ریاست سازمان حفاظت از محیط زیست منتشر شده بود، یادداشتی را در این رابطه منتشر کرده است: شماری از دوستداران، فعالان و استادان محیط‌زیست ایران از سر دغدغه و تعهد، به من پیشنهاد کردند برای پیشبرد برخی ایده‌ها و رفع برخی نگرانی‌ها درباره محیط‌زیست ایران، تلاش کنیم تا به مدیریت سازمان حفاظت محیط‌زیست ایران انتخاب شوم. من از همان ابتدا به صراحت گفتم که این کار ناشدنی است و بیش از هر چیز نقطه ضعف‌هایم برای این سمت را برشمردم: نداشتن سابقه مدیریت اجرایی، متخصص محیط‌زیست نبودن، فقدان سابقه کار در سازمان حفاظت محیط‌زیست؛ و مواضع روشن درباره بایسته‌های محیط‌زیست و نسبت آن با الگوهای توسعه در ایران که بارها درباره آن‌ها نوشته‌ام. استدلال دیگرم آن بود که من نسبتی با روابط پیچیده قدرت و سازوکارهای کسب این گونه پست‌ها ندارم. بنابراین از ابتدا روشن کردم که من داعیه‌ای نسبت به این پست ندارم و بختی نیز برای خودم قائل نبودم.
برخی دوستان استدلال کردند که طرح موضوع، مسیری برای شکل دادن به مطالبه‌ای مدنی، مشخص کردن مطالبات حامیان حفاظت محیط‌زیست، و آغاز گفت‌وگویی انتقادی درباره بایسته‌های حفاظت محیط‌زیست در ایران است؛ و من نیز مخالفتی نکردم.
من اگرچه هیچ ادعایی نسبت به کسب این سمت نداشتم، اما راه‌اندازی گروهی تلگرامی که تغییر در مدیریت محیط‌زیست را دنبال می‌کرد و پس از آن کانالی که فعالان، متخصصان و دوستداران محیط‌زیست در آن از مدیریت من در سازمان حفاظت محیط‌زیست حمایت می‌کردند، و جمع‌آوری صدها امضا در این خصوص، مرا مجبور می‌کند قدردان همه کسانی باشم که در یک ماه گذشته، وقت و انرژی خود را برای بحث در این گروه صرف کردند، مطالبات خود را بیان داشتند و به مخالفت و موافقت پرداختند.

نگران محیط‌زیست ایران باقی خواهیم ماند

جریان اجتماعی‌ای که در چند سال اخیر حول محور پایدارسازی محیط‌زیست ایران شکل گرفته، و بلوغ اجتماعی‌ تبلوریافته در گفت‌وگوهای انتقادی درباره محیط‌زیست، در قالب این دو گروه بروز و ظهوری داشت و به سرمایه اجتماعی‌ای بدل شد که محور آن نه طرفداری از مدیریت یک شخص، بلکه نگرانی برای محیط‌زیست ایران است. این سرمایه را باید قدر دانست و سخت‌کوش‌تر از گذشته برای اصلاح مسیر توسعه و پاسداشت محیط‌زیست ایران تلاش کرد.
من از همه دوستداران محیط‌زیست که نسبت به من لطف داشتند و آن‌ها که مخالفت کردند و نقاط ضعف من برای ریاست سازمان محیط‌زیست را به حق بیان کردند، تشکر می‌کنم. مهم آگاهی و خواست اجتماعی ماست که امروز در قالب یک گروه تلگرامی تجلی یافته و می‌تواند سرمایه ما برای ایستادگی پای آرمان پایدارسازی محیط‌زیست ایران باشد.
ما با چشمانی نگرانی، دل‌هایی متعهد به صیانت از محیط‌زیست ایران، و ذهن‌هایی هشیار، آگاه بر تاریخ تخریب محیط‌زیست ایران، صادقانه برای جناب آقای دکتر عیسی کلانتری دورانی سرشار از موفقیت در پاسداری از محیط‌زیست ایران در برابر الگوهای مخرب توسعه، اخذ تصمیم‌های درست و کامیابی در اصلاح حکمرانی محیط‌زیست ایران آرزو می‌کنیم. امیدوارم چهار سال بعد همگی بگوییم چقدر خوب که عیسی کلانتری بر مسند ریاست سازمان حفاظت محیط‌زیست ایران نشست و سهمی به‌سزا در توسعه پایدار ایفا کرد.

نگران محیط‌زیست ایران باقی خواهیم ماند

من نیز هم‌چون گذشته، تلاش می‌کنم دغدغه ایران را داشته باشم، امیدوارانه بخوانم، پژوهش کنم و بنویسم؛ و سهمی در برانگیختن گفت‌وگوی اجتماعی فراگیر، ائتلاف برای بهبود سیاست‌گذاری، و عزم ملی برای توسعه پایدار داشته باشم.
واقعیت این است که امروز بیش از گذشته به تأثیرگذاری اندیشه‌ورزی، نوشتن، گفت‌وگوی اجتماعی و تعهد به کنشگری فعال اجتماعی برای ایران باور دارم؛ زیرا این‌ها همه سرمایه‌ من بوده و شاهد بودم که جمع کثیری از فعالان و دوستداران و متخصصان محیط‌زیست ایران، این سرمایه را ارج نهادند. امروز امیدوارتر از گذشته‌ام و دل‌نگران محیط‌زیست ایران، در کنار شما به این راه ادامه خواهم داد. از همه شما، بالاخص مدیران کانال‌ها و کسانی که کمپین حمایت را راه‌اندازی کردند، سپاس‌گزارم.

پایان پیام

کد خبر : 50246 ساعت خبر : 10:53 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=50246
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات