پرداخت خسارت پلنگ به دامداران لرستان

پرداخت خسارت پلنگ به دامداران لرستان

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان لرستان از پرداخت مرحله اول خسارت پلنگ به دامداران خسارت‌دیده با پیگیری‌ها و  تلاش اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان  توسط بیمه ” ما” در این استان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، در این جلسه که با حضور  دامداران خسارت‌دیده ناشی از حمله پلنگ در سالن جلسات  اداره کل حفاظت محیط زیست استان برگزار شد، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان لرستان ضمن ابراز خرسندی از جبران بخشی از خسارت وارده به دامداران،  این نوع حمایت‌ها را در جهت حفظ گونه پلنگ که از گونه‌های درخطر انقراض است، مفید و مؤثر دانست و عنوان نمود پس از مذاکرات سازمان حفاظت محیط زیست با بیمه “ما”  در خصوص تعارضات این‌گونه با دامدارن تعاملاتی در قالب یک تفاهم‌نامه مبنی بر پرداخت بخشی از خسارت ناشی از حمله پلنگ به دامداران منعقد گردید که نقش عمده‌ای در کاهش تلفات این‌گونه داشته است.

مدیرکل محیط زیست لرستان ضمن قدردانی از افراد خسارت‌دیده عنوان نمودند: عمل این افراد که علی‌رغم وارد آمدن خسارت به دام‌هایشان، در حفظ این‌گونه ارزشمند کوشیده‌اند، باید به‌عنوان یک الگو در سطح جوامع محلی ترویج گردد.

پرداخت خسارت پلنگ به دامداران لرستان

ایشان همچنین اقدامات حفاظتی مطلوب مانند احداث دیده‌بانی و پاسگاه محیط‌بانی در ارتفاعات و برگزاری کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی حفاظت از حیات‌وحش  بر ای جوامع محلی و نیز تلاش و جدیت محیط بانان را در حفاظت ازاین‌گونه درخطر انقراض مؤثر دانست و تصریح نمود که با  همراهی و همکاری جوامع محلی در حفاظت از پلنگ، جمعیت این‌گونه در استان در حال افزایش است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان افزود: با توجه به اینکه پلنگ از گونه‌های چتر محسوب می‌شود، وجود این‌گونه ارزشمند نشان‌دهنده جمعیت مناسب حیواناتی است که زنجیره غذایی آن را تشکیل می‌دهند.

در پایان این جلسه مبالغ پرداخت‌شده توسط بیمه ما به چهار نفر از خسارت دیدگان حمله پلنگ به دامداران به آن‌ها اهداء گردید.

پلنگ ایرانی یکی از بزرگ‌ترین زیرگونه‌های پلنگ است که بومی غرب آسیا محسوب می‌شود و در فهرست سرخ اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت(IUCN )  در طبقه جانوران در معرض خطر انقراض قرار دارد. اندازه‌ و رنگ پوشش بدن پلنگ ایرانی در مناطق مختلف و در گستره پراکنش پلنگ در ایران، تفاوت قابل‌توجهی با یکدیگر دارد. طول بدن پلنگ‌ها به‌طورکلی به ۱۶۰ و گاهی هم به ۱۸۰ سانتی‌متر می‌رسد و طول دُم آن‌ها ۱۱۰ سانتی‌متر است. وزن پلنگ ایرانی تا ۹۰ کیلوگرم است و ارتفاع آن تا شانه به ۷۵ سانتی‌متر می‌رسد.

عضو اینستاگرام گلونی شوید و اخبار روز ایران و جهان را دنبال کنید.

پایان پیام

کد خبر : 50260 ساعت خبر : 11:18 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=50260
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات