چاقی در شهر خلاق غذاها

پایگاه خبری گلونی، مهدیسا صفری‌خواه: رئیس مرکز تحقیقات چاقی گفت: «جمعیت چاقی به دلیل نوع سبک زندگی، عادات غذایی و کم تحرکی هر روزه شاهد افزایش آمار آن هستیم. در مناطق شمالی ایران (شهرهای شمالی و شمال غرب کشور) میزان چاقی بسیار بالا است.»

من یک شهروند شمالی هستم. راستش را بخواهید ما با دسر و پیش غذاهای زیادی در اطراف‌مان محاصره شدیم، کافی است یک‌بار مهمان ما باشید، می‌فهمید که برای نشستن سر سفره شمالی‌ها به یک معده‌ زاپاس هم احتیاج دارید. هرکدام از پیش‌غذاهای ما یک غذای کامل است. بعضی از آنها هم به دقت ساخته می‌شوند تا ضعف کنید و برای خوردن پلوکباب که غذای اصلی ما شمالی‌هاست آماده شوید از کال‌کباب گرفته تا ترشی هفت بیجار و اشپل. حتی محاسبه میزان کالری این پیش‌غذاها هم باعث می‌شود که به خودتان تلنگر بزنید که بس است، دیگر وقت آن رسیده که سفره را ترک کنی؛ اما شما در شمال به سفره دوخته می‌شوید. میزبان‌ها نمی‌گذارند به سادگی از پای سفره کنار بروید.

غذاهای محلی شمالی‌ها پر از خلاقیت است، سبزی‌های بومی آنها منحصر به‌فرد است و مثل یک برند شناخته‌ شده، عطر غذا را تغییر می‌دهد. رفتن به رستوران تفریح اصلی شمالی‌هاست. آن‌ها دست و دلبازانه دیگران را هم مهمان می‌کنند. مهمان‌ها پای سفره شمالی‌ها بلافاصله باید با چای لاهیجان تقویت شوند، با رشته‌خشکار یا فرنی یا نان‌های محلی. ما معتقدیم که این چای بعد از غذا اصلاً آهن غذا را دفع نمی‌کند، اصلاً گوشت می‌شود به تنتان. مزه گس آن را هیچ جایی نچشیدید، امتحان کنید. آمار چاقی گیلانی‌ها به مراتب بیشتر است، ماهی سفید و ماهی‌های پرورشی را نمی‌شود از سفره‌ها حذف کرد. باقالی یکی از منابع سرشار از پروتئین است، شاید باورتان نشود اما ما با آن حتی کوکو هم می‌پزیم.

یونسکو رشت را شهر خلاق غذا می‌داند. بیشتر فصول شهر پر از گردشگرهایی‌است که در بوستان‌های شهر میهمان جشنواره غذا هستند. البته همه ما سعی می‌کنیم بعد غذا قدم بزنیم، پیاده‌روی کنیم ولی بازم هم زورمان به کالری‌های اضافه نمی‌رسد. ما باید بین شهر خلاق غذا بودن و بالاترین آمار چاقی در کشور یکی را انتخاب کنیم، معلوم است که کفه کدام طرف سنگین‌تر است؟

پایان پیام

کد خبر : 49746 ساعت خبر : 8:42 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=49746
اشتراک در نظرات
اطلاع از
1 دیدگاه
چیدمان
اولین نظرات آخرین نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات

من اهل رشت هستم واقعا درست گفته !!