۲۰۰ هکتار از میانکاله خاکستر شد

۲۰۰ هکتار از میانکاله خاکستر شد

رئیس اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان بهشهر با تاکید بر اینکه خطر ادامه آتش‌سوزی در میانکاله وجود دارد، گفت: تا الان ۲۰۰ هکتار از این منطقه در آتش سوخته و حتی یک پایگاه اطفای حریق برای آن پیش‌بینی نشده است.

به گزارش پایگاه خبری گلونی به نقل از ایلنا، آتش سوزی در منطقه حفاظت‌ شده میانکاله واقع در استان مازندران، که دهم مرداد آغاز شد و همان شب به پایان رسید،  دیروز  دوباره از سر گرفته شده و بخش‌های وسیعی از این منطقه حفاظت شده را خاکستر کرد.

رئیس اداره حفاظت از محیط‌زیست شهرستان بهشهر درباره جزئیات آتش سوزی وسیع روز گذشته در منطقه حفاظت شده میانکاله، گفت: دیروز در ساعت سیزده و سی دقیقه به علت وزش شدید باد، بخش‌هایی از آتش که زیر خاکستر باقی‌مانده بودند، دوباره جان گرفته و پناهگاه حیات‌‌وحش میانکاله باز هم طعمه حریق شد.

محمد زمان احمدی با بیان اینکه آتش سوزی سرانجام با تلاش ماموران و کمک‌های مردمی حدود ساعت ۲۰:۳۰ دیشب مهار شد، ادامه داد: پس از آنکه گزارش آتش‌سوزی به دست ما رسید،  هماهنگی با ستاد مدیریت بحران،  فرمانداری و بقیه سازمان‌های زیربط صورت گرفته و ماشین‌های آتش‌نشانی و دستگاه لودر به منطقه اعزام شدند. اما به علت پراکندگی آتش و وزش شدید باد، اطفای آن تقریبا هشت ساعت به طول انجامید.

۲۰۰ هکتار از میانکاله خاکستر شد

او با اشاره به اینکه هنوز خطر آتش‌سوزی در میانکاله کاملا برطرف نشده است، گفت:‌ در بازدیدهایی که تا الان از منطقه داشته‌ایم، هیچ نشانی از  سرگیری آتش مشاهده نشده است، با این حال دستگاه‌های لودر در منطقه مستقر شدند تا در صورت شدت گرفتن باد و شعله‌‌ور شدن دوباره آتش، سریع اقدام کنند.

احمدی در تشریح میزان خسارات وارده اذعان کرد: در کل بر اساس برآوردهایی که تا امروز صورت گرفته است، ۱۹۵ هکتار از پناهگاه حیات‌وحش میانکاله در آتش سوخت. آتش سوزی روز دهم مرداد ۱۵۰ هکتار و آتش سوزی روز یازدهم ۴۵ هکتار از منطقه حفاظت شده میانکاله را نابود کرد.

رئیس اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان بهشهر در پاسخ به این سوال که آیا برای اطفای حریق نیرو و امکانات لازم در اختیار سازمان قرار گرفته بود یا خیر؟ گفت: با وجود اینکه نیروی کافی وجود داشت، درخواست بالگرد کردیم تا بتوانیم از طریق هوایی آتش را خاموش کنیم اما درخواست‌های  ما به جایی نرسید.

او با تاکید بر اینکه آتش‌سوزی ۸۰ رصد از گونه‌های گیاهی جنگل انارستان را نابود کرده است، ادامه داد: این منطقه حفاظت شده است اما حتی پایگاه اطفای حریق هم ندارد. در صورتی که باوجود یک پایگاه اطفای حریق و یک دستگاه خودروی آتش‌نشانی و لودر در منطقه می‌توانستیم جلوی گسترش آتش را بگیریم.

به نقل از ابراهیم کارنامی مدیر کل حفاظت محیط‌زیست مازندران، وسعت و میزان خسارت این آتش‌سوزی در سال‌های اخیر کم سابقه بوده و جزو مهیب‌ترین آتش‌سوزی‌ها در تاریخ میانکاله محسوب می‌شود. در حقیقت با یک سهل‌انگاری ساده به دلیل نبود امکانات، آن هم در یک منطقه حفاظت شده  که بهترین زیستگاه قرقاول در منطقه خزر به حساب می‌آید، خسارات جبران ناپذیری به طبیعت منطقه وارد شد.

پایان پیام

کد خبر : 49148 ساعت خبر : 9:46 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=49148
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات