آمار وحشتناک ۹ میلیون بی‌سواد در ایران

آمار وحشتناک ۹ میلیون بی‌سواد در ایران

پایگاه خبری گلونی، آرشین ساکی: بنا به گفته رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور طبق آخرین سرشماری در سال ۹۵ تعداد ۸ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر بالای ۶ سال در کشور اظهار بی‌سوادی کرده‌اند. این رقم ۱۲٫۵ درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهد.

خیلی عجیب و تکان‌دهنده است که با وجود این برنامه‌ها و کارهایی که در راستای سوادآموزی در سال‌های اخیر انجام گرفته این تعداد افراد در کشور ما بی‌سواد هستند.

تکان‌دهنده‌تر این است که این تعریف بی‌سواد فقط برای افرادی است که خواندن و نوشتن را هم نمی‌دانند. و افرادی که تنها دوره دبستان را گذرانده‌اند کم ‌سواد تلقی می‌شوند.

حالا با یک مرور ساده در ذهنتان، با یک تصور خیابان و کودکان کار و گلفروش‌ها و متکدیان و با یک حساب سرانگشتی محاسبه کنید چقدر افراد کم‌سواد در کشور داریم. آن هم در زمانه‌ای که با این پیشرفت تکنولوژی و عصر الکترونیک دیگر خواندن و نوشتن ابدا ملاکی برای سواد به حساب نمی‌آید.‌

آمار وحشتناک ۹ میلیون بی‌سواد در ایران

این آمار نشان می‌دهد که کارهای صورت گرفته تا به الان کافی و اثربخش نبوده‌اند و باید بیشتر از قبل به این موضوع توجه شود. کودکانی که هر روز به جای نشستن سر کلاس در چهارراه‌ها می‌نشینند آینده کشور ما هستند.

با کم شدن جمعیت و توجه بیشتر خانواده‌ها به سواد فرزندان‌شان احتمالا در آینده باید با جامعه‌ای مواجه باشیم که صد در صد افراد آن سواد دارند اما این در حالتی است که شرایط تحصیل برای همه فراهم باشد. اتفاقا حالا که نزدیک فصل باز شدن مدارس هم هست حتما شاهد کودکانی هستید که برنامه‌ای برای اول مهرشان ندارند. آن‌هایی که قرار است کل سال را پا‌به‌پای پدر و مادرشان کار کنند.

خوشبختانه مطابق گفته معاون وزیر آموزش و پرورش در ۵ سال گذشته ۱٫۵میلیون از آمار بی سوادی کم شده و نرخ سواد آموزی ۸۷/۲ درصد افزایش یافته است. و هم‌چنین سالانه ۲۴ هزار بی سواد زیر ۱۷ سال تحت پوشش آموزش‌های نهضت سوادآموزی قرار می گیرد.

همه این کارها خوب و درست اما بهتر است در کنار این‌ها زمینه برای یادگیری سواد، کمی بیشتر از دایره خواندن و نوشتن هم فراهم شود.

عضو اینستاگرام گلونی شوید و اخبار روز ایران و جهان را دنبال کنید.

پایان پیام

کد خبر : 53769 ساعت خبر : 1:52 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=53769
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات