بازار پوشاک را به تلگرام باختیم

بازار پوشاک را به تلگرام باختیم

به گزارش پایگاه خبری گلونی، محمد شریعتمداری؛ وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: «به راحتی بازار پوشاک را واگذار کردیم؛ ۱۲ میلیارد دلار پوشاک از مبادی قانونی وارد می‌شود اما حقوق گمرکی نمی‌پردازند.»

صنعت پوشاک کشور پیشتر از اینها روی تیغه سقوط قرار گرفته‌ بود، حالا به لطف اپلیکیشن‌هایی مانند تلگرام، وارد کننده‌های غیر مجاز هم به آن تیر خلاص زده‌اند. واقعیت این است که در بخش تولید نتوانستیم حامیان خوبی برای آنهایی که سرمایه‌هایشان را صرف رونق اقتصادی کردند، باشیم. کارگاه‌های کوچک تولیدی بدون حمایت‌های دولتی و اغلب شبیه کارگاه‌های زیرزمینی فعالیت می‌کنند؛ آن‌ها از پس هزینه فیش‌های پرداختی خود هم برنمیایند چه برسد به اینکه بخواهند حقوق کارگران را به موقع پرداخت کنند یا اینکه آنها را بیمه کنند. خریدهای پارتی از مجاری غیرقانونی را هم باید به معضلات تولیدی‌های با کیفیت‌تر اضافه کنیم. بیشتر تولید ما در بخش پوشاک کپی و پیست کردن مارک‌ها و برندهاست، کاری که چین با هزینه کمتر و نیروی کار ارزانتر هم انجامش می‌دهد.

بازار پوشاک را به تلگرام باختیم

تولیدی‌ها و مزون‌های لاکچری هم که درگیر تأمین هزینه‌هایشان به لطف واردات بی‌رویه و بدون کنترل و قیمت‌های دولا و پهنا هستند. آن‌ها از هیچ قاعده خاصی تبعیت نمی‌کنند. مشتری‌هایشان را از قشر خاصی انتخاب می‌کنند که به هر قیمتی حاضرند از آنها خرید کنند، شاید عمده جنس آنها از تولیدی‌های خیابان ۱۵ خرداد باشد اما اتیکت جنس خارجی به آن خورده‌است. واقعیت این‌است که تولید داخلی هزینه سنگین اعتماد نکردن مردم به آن را قرار است به تنهایی پس بدهد. بدون حمایت‌های دولتی و در سراشیبی سقوط قرار گرفته‌است. به لطف کمپین‌ها و فرهنگ‌سازی‌ها تاکنون توانسته اعتماد عمومی را تا حدی جلب کند اما برای شکوفایی تولید باید از الگوهای جهانی تبعیت کرد تا وقتی که دلمان به فروش نفت خوش باشد اقتصادمان در حوزه‌های دیگر لنگ می‌زند. باید اشتغالزایی را به مناطق محروم برد. روی مهارت کارگران تمرکز کرد و جلوی ظهور ایده‌های خلاق منطبق بر هنجارها را نگرفت.

پایان پیام

کد خبر : 53328 ساعت خبر : 6:00 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=53328
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات