دماوند دوازدهمین کوه مستقل دنیا

دماوند دوازدهمین کوه مستقل دنیا

به گزارش پایگاه خبری گلونی، ارتفاع نسبی کمیتی است که نشان دهنده برجستگی و وجه تمایز یک کوه و قله نسبت به اطراف خود است. تعریف‌های مختلفی برای ارتفاع نسبی و نحوه اندازه گیری آن وجود دارد که هر یک در نهایت به یک عدد واحد می‌رسند.

طبق قراردادهای بین‌المللی ارتفاع نسبی کوه اورست به عنوان بلندترین نقطه زمین برابر با ارتفاع مطلق خود یعنی ۸۸۴۸ متر است.

بر اساس تعاریف ارتفاع نسبی قله جنوبی اورست با ارتفاع مطلق ۸۷۴۹ متر برابر با ۱۱ متر است.

نکته جالب توجه و دارای اهمیت در فهرست کوه‌های مرتفع دنیا بر اساس ارتفاع نسبی، جایگاه دوازدهم دماوند در این فهرست است.

براساس تعاریف ارتفاع نسبی، کوه ۵۶۱۰ متری دماوند برابر با ۴۶۶۷ متر یعنی بالاتر از کوه های k2, نانگاپاربات، کانگجن چونگا و بسیاری از کوه‌های مرتفع دیگر است که از این نظر نشان دهنده برجستگی توده آتشفشانی دماوند نسبت به زمین‌های اطراف خود است و دلیل اصلی دیده شدن کوه دماوند از فاصله‌های بسیار دور نیز همین ارتفاع نسبی بالای آن است.

دماوند دوازدهمین کوه مستقل دنیا

در این فهرست دماوند پس از کوه‌های اورست، آکانکاگوآ در آرژانتین، دنالی در آمریکا، کلیمانجارو در تانزانیا، وینسون در قطب جنوب، البروس در روسیه، مون بلان در آلپ، دوازدهمین کوه برجسته و مستقل دنیاست.

به گزارش گلونی از آنجا که در چند ماه اخیر گفت‌وگوهایی در خصوص ارتباط بین زلزله اطراف دماوند و کوه دماوند شده است، رئیس انجمن زمین‌شناسی ایران دکتر منصور قربانی در مصاحبه‌ای با خبرگزاری ایسنای مازندران گفته است:

رئیس انجمن زمین‌شناسی ایران با تاکید بر اینکه دماوند توان زلزله‌خیزی بالای سه ریشتر ندارد، گفت: همه آتشفشان‌های دنیا معمولا دارای یک مخزن ماگمایی (ماده مذاب) هستند، اگر مخزن موجود در آتشفشان سرد و به اصطلاح بلوری شده باشد، آتشفشان دیگر فعالیت نخواهد داشت، شواهد نشان از آن دارد که دماوند دارای مخزن ماگمایی مذاب نیست.

معمولا در زیر اغلب آتشفشان‌های فعال دنیا یک مخرن ماگمایی وجود دارد که درست در زیر کوه آتشفشان و در فاصله چند صدمتری تا چند کیلومتری زیر دهانه آتشفشان گرفته است.

مخرن‌های ماگمایی معمولاً دارای شکل گلابی شکل هستند که قسمت پهن آنها به سمت بالا و قسمت باریک آنها به سمت پایین آن است و توسط یک مجرا و گاه بیش از یک مجرا تا گوشته محل ذوب سنگ‌های اولیه ادامه پیدا می‌کنند.

اتاق‌های ماگمایی در اعماق زیاد پوسته به دلیل فشارهای زیاد سنگ‌های بالایی به وجود نمی‌آیند بلکه در ژرفای کمتر پوسته و درست در زیر کوه آتشفشان تشکیل می‌شوند، و در مخزن‌های ماگمایی برای آتشفشان‌های فعال معمولاً تزریف‌های متعدد از اعماق رخ می‌دهد و بعد اتاق‌های ماگمایی خود تظاهرات بیرونی کوه آتشفشانی را تشکیل می‌دهند.

اصولاً  آتشفشان‌های خاموش که تزریق مجدد از اعماق نداشته باشند به آرامی اتاق ماگمایی بلوری و کریستالی می‌شود و پس از مدتی آتشفشان غیر فعال می‌گردد هر چند که سنگ‌های اتاق ماگمایی زمان زیادی برای سرد شدن نیاز دارند.

وجود چشمه‌های آب گرم در پیرامون اغلب آتشفشان‌های ایران نشانه داغ بودن سنگ‌های اتاق ماگمایی است.

وی مدعی شد که که زمین‌لرزه شرق دماوند ربطی به فعالیت آتشفشان دماوند ندارد چرا که نشانه سوت آخر فعالیت این آتشفشان یا سوت مرگ آن به صدار درآمده است.

همچنین اظهار کرد: این زلزله بر اثر گسل فعال مشا رخ داده بود، هیچ ارتباطی به آتشفشان دماوند ندارد و کاملاً جدا از آن است.

وی با بیان این‌که آتشفشان دماوند در حال حاضر زلزله‌ای ندارد، تصریح کرد: در حقیقت زلزله‌های بیشتر آتشفشان‌های دنیا معمولا زیر سه ریشتر هستند و کمتر زلزله بزرگ دارند، دماوند هم در زمان فعالیتش زلزله بزرگ و بالای سه ریشتر نداشت چه رسد به امروز که فعالیت آن تقریباً پایان یافته است.

پایان پیام

کد خبر : 53017 ساعت خبر : 3:27 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=53017
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات