آن چه باید درباره مسلمانان میانمار بدانید

آن چه باید درباره مسلمانان میانمار بدانید

به گزرش پایگاه خبری گلونی، مسلمانان میانمار حنفی مذهبند. این مذهب در بین مذاهب چهارگانه اهل سنت بیشترین پیرو را دارد و عمده پیروان این مذهب نیز در کشورهای آسیای میانه شامل ازبکستان، قرقیزستان، ترکمنستان، افغانستان، پاکستان، چین، ترکیه، بالکان، شبه قاره هند، اندونزی، مالزی، آسیای مرکزی (و مناطق شمال شرقی، شرق و جنوب شرقی ایران) قرار دارند؛ و قریب از هشتاد درصد مسلمان‌های جهان پیرو این مذهب هستند.

آغاز کشتار مسلمانان در میانمار به ۱۹۶۲ برمی‌گردد. دولت نظامی میانمار مردم روهینگیا را شهروند میانمار محسوب نمی‌کند و آنها را هندی و بنگلادشی می‌خواند. در سال ۱۹۸۲ قانون حقوق شهروندی در میانمار به تصویب رسید که به واسطه این قانون از میان ۱۴۴ اقلیت موجود در میانمار ۱۳۵ اقلیت حق شهروندی دریافت کردند و ۹ دسته از اقوام اقلیت از حق شهروندی محروم شدند که بزرگ‌ترین این اقلیت‌ها، قوم روهینگیاست.

به باور تاریخ‌دانان و گروه‌های فعال روهینگیا، آنان از قرن ۱۲ میلادی در مناطق فعلی‌شان در میانمار ساکن شده‌اند. اغلب مسلمانان روهینگیا اما حدود یکصد سال پیش بین سالهای ۱۸۲۴ تا ۱۹۴۸ در زمان حاکمیت بریتانیا بر منطقه، از هند و بنگلادش به کشوری که اکنون میانمار شناخته می‌شود برای کار مهاجرت کردند. در آن زمان میانمار استانی از هندوستانی محسوب می‌شد که تحت سیطرۀ بریتانیا بود و مهاجرت روهینگیا هم مهاجرتی داخلی محسوب می‌شد.

آن چه باید درباره مسلمانان میانمار بدانید

سال‌هاست که مردم روهینگیا حق ساختن و یا تعمیر مسجد را ندارند. حق تردد در داخل کشور را ندارند. چون گذرنامه ندارند نمی‌توانند از میانمار خارج بشوند. حق تحصیل ندارند. برای به دنیا آوردن فرزند باید مالیت بدهند. حق مالکیت بر زمین را ندارند. در اداره‌های دولتی استخدام نمی‌شوند. بیش از هشتاد درصد آنان بی‌سواد هستند چون حق استفاده از خدمات عمومی نظیر بهداشت و آموزش‌وپرورش را ندارند.

روهینگیا از یک سو تاوان دخالت بریتانیا در منطقه را می‌دهد و میانمار از وقتی که طالبان مجسمه‌های بودا را در افغانستان تخریب کردند صحنه آشوب‌های ضد مسلمان بوده است.

عضو اینستاگرام گلونی شوید و اخبار روز ایران و جهان را دنبال کنید.

پایان پیام

کد خبر : 53459 ساعت خبر : 11:41 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=53459
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات