بازگشت ببر به قزاقستان بعد از ۷۰ سال

به گزارش پایگاه خبری گلونی، در حالی که از تعداد یوزپلنگ‌های ایران کاسته می‌شود و زیستگاه‌های حیات‌وحش در کشور ما یکی بعد از دیگری بیشتر تحت فشار و نابودی قرار می‌گیرند، قزاقستان تلاش دارد نسل ببر وحشی را بعد از ۷۰ سال در این کشور احیا کند.

به گزارش روزنامه گاردین، پروژه احیای نسل ببر وحشی در قزاقستان در منطقه ایلی-بالخاش انجام خواهد شد. منطقه‌ای وسیع شامل عرصه‌های حفاظت و بهسازی شده که به عنوان گستره تاریخی این گونه شناخته می‌شود.

اگر این پروژه موفق شود، قزاقستان نخستین کشوری خواهد بود که ببرهای وحشی را به سراسر منطقه‌ای معرفی می‌کند که حدود ۵۰ سال پیش ببرها در آن منقرض شدند. در پروژه‌های سایر کشورها مثل هند، ببرها به یک زیستگاه در منطقه‌ای حفاظت شده معرفی شدند.

تخریب زیستگاه و شکار غیرمجاز باعث شد جانورانی که ببر از آنها تغذیه می‌کرد مثل الاغ وحشی (Kulan)و گوزن بخارا (Bactrian deer) نابود شوند. معرفی مجدد این بزرگترین گربه‌سان جهان زمانی انجام می‌شود که طعمه‌های آن به اندازه کافی در دسترس باشد. برای این کار باید جانورانی که طعمه و غذای ببر هستند نیز از سایر مناطق آسیا به عرصه مورد نظر انتقال داده شوند.

معرفی مجدد ببرها در قزاقستان در سال ۲۰۲۵ با کمک صندوق جهانی طبیعت و حیات‌وحش (WWF) اجرایی خواهد شد. این اقدام بعد از سال‌ها همکاری نزدیک بین کارشناسان روسی و قزاق انجام می‌شود.

سال‌هاست که کارشناسان و نهادهای بین‌المللی در کنار سازمان محیط‌زیست و کارشناسان ایرانی به دنبال نجات یوزپلنگ آسیایی هستند. اما متاسفانه کوچک‌ترین روزنه امیدی در این مسیر به چشم نمی‌خورد. گرچه معرفی مجدد، یک راه برای احیای حیات‌وحش شناخته می‌شود اما زمانی که زیستگاه‌ها نابود شده باشد (همان‌طور که زیستگاه‌های شیر در ایران از بین رفته) امکان بازگرداندن گونه‌های منقرض شده و معرفی مجدد آنها اگر غیر ممکن نباشد با صرف هزینه، انرژی و وقت بسیار زیاد، شاید و با درصد اندکی از موفقیت به ثمر بنشیند.

پایان پیام

 

کد خبر : 53707 ساعت خبر : 7:10 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=53707
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات