زندگی با منطق مجازی تلگرام

زندگی با منطق مجازی تلگرام

به گزارش پایگاه خبری گلونی، محمد آقاسی؛ رییس مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) گفت: «پیامرسان تلگرام با ۵۸ درصد محبوبیت در ایران بر سکوی نخست ایستاده است.»

البته کار تلگرام از پیام‌رسانی گذشته‌است. حالا تبدیل به یک سبک عجیب زندگی شده، دسترسی به اخبار بدون وقت‌کشی و رواج شایعه‌های عوام پسند آن را برای خیلی‌ها جذاب‌تر می‌کند. آدم‌های مشهور هر روز صبح تن و بدنشان می‌لرزد که نکند حریم خصوصی‌شان در این شبکه مجازی به تاراج رفته‌باشد. تلگرام باعث شده که خرافات و شبه علم‌ها را راحت‌تر باور کنیم، به آنها وجه علمی می‌دهد. نمونه‌اش همان داستان شنیدن صداهای عجیب در آسمان شهرهای کشور و ربط آن به آدم‌های فضایی. تکرار و سطح فراگیری این اخبار باعث می‌شود که کنترل شایعات در این فضای مجازی سخت‌تر شود.

زندگی با منطق مجازی تلگرام

تلگرام هوشمندانه روابط آدم‌ها را مدیریت می‌کند باگ‌ها خود را ترمیم می‌کند تا کمبود صدای پدربزرگ‌ها و مادر بزرگ‌ها را احساس نکنیم. ولعمان برای صله‌رحم را از بین می‌برد و تلاش می‌کند که منطق زندگی مجازی را در خانواده‌ها جا بیندازد. سوژه‌های چالشی ایجاد می‌کند و فضای ذهنی آدم‌ها را در مواقع بحرانی تغییر می‌دهد و همپا با شبکه‌های دیگر مجازی می‌تواند ترند یا بازار جهانی برای یک خبر ایجاد کند. اساس گروه‌ها و کانال‌های آن تعامل است، اما باید باور کنیم آدم خیلی از این گروه‌ها نیستیم و تنها برای جانماندن از قافله مُد در آنها عضو شدیم.

تلگرام در حال رصد زندگی ماست، خودمان این اختیار را به آن می‌دهیم که ما را قضاوت کند و بارزه‌های رفتاری‌مان را حدس بزند، کافی‌ست که به پایگاه داده‌هایی آنچه منتشر کردیم، نگاهی بیندازیم. آنگاه با نسخه جدیدتری از خودمان روبرو می‌شویم که از لابلای همه تعارضات زندگی اجتماعی بیرون زده‌است. خوب یا بد، این روی خودمان را شاید کمتر می‌شناختیم. با اطمینان می‌گویم که حتی حدس نمی‌زدیم که گاهی این‌قدر موج سوار باشیم. تلگرام کم هزینه است، استیکرها بار راست و دروغ احساساتمان را می‌کشند و این یعنی ما را از خودمان می‌گیرد و جوری که دوست دارد تربیت می‌کند.

پایان پیام

کد خبر : 53990 ساعت خبر : 8:28 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=53990
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات