عذرخواهی می‌کنم شما چطور اختلاس می‌کنید؟!

پایگاه خبری گلونی، محمد ساکی: اختلاس، یک لغت با درک و مفهوم برداشتن! پول است. پولی که باید سر جایش مثلا در بانک باشد ولی در اثر فعل و انفعالاتی طراحی شده وجود ندارد.

بیاید یک گام به عقب برگردیم یعنی زمان کودکی و نوجوانی خودمان. زبانم لال بعضی از ما، بعضی وقت‌ها پولی که بابت خرید مایحتاجی از بقالی محل از پدر می‌گرفتیم اضافه می‌آمد، به هر ترتیبی که می‌شد اونو پس نمی‌دادیم. یعنی اگر لازم بود جلسه شورای نظارت بر قیمت‌ها را زیر سوال می‌بردیم ، ولی اونو پس نمی‌دادیم. در اصل فنون ابتدایی اختلاس رو به‌صورت کاملا زیر پوستی بلد بودیم و فقط مهم این بود که قدرت این استعداد رو بدونیم. بعضی از آدم‌هایی که از استعدادهای مذکور بهره‌مند بودن از همان ابتدای ورود به نوجوانی و جوانی سعی کردند این استعداد را پرورش دهند و استفاده بهینه‌تری از آن داشته باشند. به‌طور مثال ما در کودکی فقط باقی پول را برای خود و یک دوست صمیمی می‌خواستیم تا باهم آدامس بادکنکی بخریم و به قولی همدیگر را نمک‌گیر کنیم. ولی بعدها با توجه به رشد جمعیت، دوستان با استعداد تصمیم گرفتند از راه مابقی پول نه تنها برای خود و خانواده و ۷ نسل بعد، بلکه برای خیل عظیمی از دوستان و آشنایان و سایر بستگان و کسبه محل هم آرامش مالی ایجاد کنند، یعنی تو نمیری نمی‌زارم دست تو جیبت کنی خودمون!

از اینجا بود اختلاس رونق گرفت. خود اختلاس اشکال مختلفی داره. مثلا وقتی از یک متهم ردیف اول سوال کردن عذر می‌خوام شما چطوری اختلاس می‌کنید؟! ایشون جواب دادن اون پروژه رو اونجا میبینی؟ پاسخ دادن نه! مجدد فرمودند آی قربون آدم چیز فهم، همون شصت میلیارد آب خورده! یا مثلا بنابر خبرها سازه برج میلاد امسال می‌بایست ترمیم و اصلاح شود و گرنه در بهترین حالت اتقافی که می‌افتد ۴۰ متر نشست و در نهایت کج شدن آن ! و اگر این کار انجام نشود، این پول و برآوردهای هزینه‌های تعمیر و نگه‌داری کجا می‌رود دقیق مشخص نیست.

در واقع اختلاس از آن دسته مواردی است که در متن موضوع وجود دارد ولی در ظاهر و به صورت فیزیکی رویت نمی‌شود. یا وقتی به عنوان رییس جمهور دارید از پاک دست بودن نفرات دولت و روسای بخش‌های مختلف اداری حرف می‌زنید، یکباره نام ریاست یک بانک دولتی تیتر یک می‌شود و ایشان مقداری از پول مردم، یعنی چیزی در حدود ۳هزار میلیارد را جهت امرار معاش برداشته و به نزدیکی کشور آمریکای خیانتکار فراری شده‌اند. البته نه در کشورمان بلکه در همه جای دنیا این داستان به اشکال مختلف روایت می‌شود و آنها نیز درگیر امثال این اشخاص هستند منتها در بیوگرافیشان یک تفاوت وجود دارد آن هم مقدار دوران در دست داشتن موقعیت برای اختلاس و میزان مبلغ اختلاس شده. یعنی فرد مورد نظر در کشور ظرف ۴ سال کاری می‌کند که در جایی دیگر دنیا، یکی بعد ۳۰ سال انجام داده تازه کلی هم تو ۳۰ سال گذشته به اقتصاد کشورش کمک کرده است. امیدوارم این کابوس دست از سر وزارت نفت‌ و کسب و کار این مملک بردارد. البته بعید می‌دانم کسی امروز دیگر با یک آدامس بادکنکی نمک‌گیر شود.

پایان پیام

کد خبر : 52527 ساعت خبر : 12:29 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=52527
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات