ما از حل معضل مسکن عاجزیم

به گزارش پایگاه خبری گلونی، بیت‌الله ستاریان؛ کارشناس اقتصاد مسکن گفت: «دربعضی نقاط و بافتهای کلانشهرها، مسکن ۸۰ درصد هزینه خانوار را به خود اختصاص داده است. ما ۱۱ میلیون حاشیه نشین داریم و حتی دهک‌های میانی با مشکل مسکن مواجه هستند.»

ما به کش آمدن شهرها بیش از حد امیدواریم، به حذف فضاهای مفید شهری و ادغام شدن با حواشی شهری دلخوش کرده‌ایم. حاضریم همه‌چیز را بدهیم اما ارتباطمان با شهر مرجع و مادر را قطع نکنند. برای همین مسکن قرار نیست روی خوش به ما دهک پایینی‌ها نشان داد. شایعات تکان خوردن بازار مسکن همیشه به نفع صاحبخانه‌ها تمام می‌شود. هیچ فرمولی به کار شکستن حباب مسکن نمی‌آید. واقعیت این است اشباع بازار از مسکن‌های ساخته‌شده و پیش فروش هم به حل معضل مسکن کمک نخواهدکرد. مشکل کمبود جریان نقدینگی در میان مردم است. همین حالا هم افزایش ۳۰ درصدی اجاره‌بها در برخی مناطق شهری به التهابات بازار مسکن دامن زده‌است. خانه‌دارها انگار با قیمت گذاشتن روی خانه‌هایشان می‌خواهند از همه انتقام بگیرند. قوانین سرمایه‌گذاری در بخش مسکن را بازار مسکن وضع نمی‌کند، شایعات و آدم‌های معمولی وضع می‌کنند.

التهابات بازار مسکن قرار نیست به‌زودی فروکش کند، حتی فروش اوراق مسکن هم یک درمان مقطعی برای حل معضل مسکن است تا وقتی پای عدم امنیت و ثبات شغلی در میان باشد اعطای این نسهیلات هم گره‌کور مسکن شهری را حل نمی‌کند. تنها معمای مسکن را پیچیده‌تر می‌کند. به‌نظر می‌رسد بازار مسکن باید روی کاغذ آرام باشد، همه‌چیز در ظاهر به نفع مردم است، اعطای تسهیلات بانکی؛ مسکن‌های دولتی، اعطای تسهیلات برای مسکن اولی‌ها در کشورهای دیگر قاعدتاً جواب می‌دهد اما انگار بازار مسکن از التهاب بازارهای دیگر برآشفته است. شاید سروسامان دادن سودسپرده‌های بانکی باعث رونق تولید و در نتیجه شکوفایی اقتصادی شود، به‌نظر می‌رسد با افزایش سن ازدواج و تمایل به حاشیه‌نشینی بازار مسکن به این زودی‌ها پر رنق نخواهد شد. شاید باید دست‌هایمان را به نشانه تسلیم بالا ببریم و اعتراف کنیم حل معمای مسکن کار ما نیست.

پایام پیام

کد خبر : 53331 ساعت خبر : 6:00 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=53331
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات