مسئولان از مردم انتظار بی‌جا نداشته باشند

پایگاه خبری گلونی، نگار فیض‌آبادی: منصور باقرصاد، سرپرست سازمان مدیریت پسماند از سطح پایین مشارکت مردم برای تفکیک زباله، گله کرده و گفته «شهروندان با شهرداری همکاری نمی‌کنند». منصفانه است اگر ما هم بپرسیم سازمان مدیریت پسماند، چقدر خودش را برای آموزش شهروندی، متعهد می‌داند؟ انتظار داشتن از مردم آن هم در غیاب آموزش‌های هدفمند، اصولی و کاربردی، همان‌قدر مضحک و غیرممکن است که توقع داشتن از کودکی که الفبا نمی‌داند اما از او بخواهیم که یک کتاب را از بر بخواند.

بارها به چشم خودم دیده‌ام که شهرداری و سازمان مدیریت پسماند، نداشتن بودجه را بهانه‌ای قرار داده تا از زیر مسئولیت آموزش شهروندی، شانه خالی کند. تا زمانی که سازمان‌های متولی مدیریت پسماند از ترویج فرهنگ زندگی سازگار با محیط‌زیست، استقبال نکنند و در انزوا و سایه، بدون ارتباط با مردم بخواهند به سمت هدفشان حرکت کنند به‌جز بن‌بست به هیچ مقصد دیگری نخواهند رسید.

تا وقتی که مردم ندانند «چرا» با هر «چگونگی» هم کنار نمی‌آیند. اگر مردم ندانند بازیافت، چه اهمیتی دارد برای چه باید زباله‌هایشان را تفکیک کنند؟ وقتی هنوز برخی شهروندان صرفاً زباله‌ای را تر می‌دانند که خیس باشد، انتظار تفکیک صحیح پسماند، خنده‌دار نیست؟ نمی‌شود از مردم بخواهید که با شهرداری همکاری کنند اما حاضر نباشید برای آموزش شهروندی، بودجه‌ مناسبی را در نظر بگیرید و یا حداقل به‌اندازه کافی مخازن جمع‌آوری زباله را در دسترس ساکنان یک محله قرار بدهید.

اگر دسته‌ای از شهروندان همکاری نمی‌کنند به این دلیل است که آگاهی ندارند چون علت و هدف برایشان به‌درستی شرح داده نشده. عده‌ای هم هستند که آگاهی دارند و اتفاقا دلشان می‌خواهد مسئولیت شهروندی‌شان را به‌خوبی انجام دهند اما امکانات قابل قبولی در سطح محله، منطقه و شهر وجود ندارد تا آن‌ها بتوانند به هدفشان برسند. اگر چه مدیریت پسماند باید از مبدأ، یعنی خانه‌های ما آغاز شود اما وقتی چرخه مدیریت پسماند، معیوب باشد و در نهایت زباله‌های تفکیک‌شده به‌جایی که باید برسند، نرسند، تفکیک زباله چه سودی دارد و مردم چرا باید همکاری کنند؟

یاد خانم‌هایی در محله‌ای از منطقه یک شهرداری تهران می‌افتم که اتفاقا با جان‌ودل تلاش می‌کردند تا وضعیت محله‌شان را سروسامان بدهند، اتفاقا زباله‌هایشان را هم تفکیک می‌کردند اما خبری از غرفه بازیافت نبود و می‌گفتند چندین بار با شهرداری منطقه تماس گرفتیم تا حداقل یک سطل مناسب، سر کوچه‌مان بگذارند اما فایده نداشت و آقای مسئول، تلفن ما را بارها بدون جواب گذاشت.

پایان پیام

کد خبر : 53526 ساعت خبر : 8:09 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=53526
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات