نمک دریایی با مزه پلاستیک از راه رسید

پایگاه خبری گلونی، نگار فیض‌آبادی: سودای آسودگی و راحت بودن، ما را از انجام کارهای مفید اما کمی سخت فراری داده است. استفاده از فرآورده‌های پلاستیکی یکی از همان کارهایی ست که برای آسان‌تر شدن کارها سراغش رفتیم. مصرف پلاستیک‌ها آنقدر رایج شده که حتا حاضر نیستیم از میزان مصرفمان کم کنیم. تا جایی که به نوشته گاردین، «طبق آمار سازمان ملل متحد، سالانه ۱۲.۷ میلیون تن پلاستیک وارد اقیانوس‌های جهان می‌شوند، که معادل با تخلیه یک کامیون زباله پلاستیکی در هر دقیقه به اقیانوس‌های جهان است».

ما ایرانی‌ها هم در مصرف پلاستیک‌ها کم نمی‌گذاریم و آنقدر در استفاده از این محصولات مضر زیاده‌روی کردیم که آمار جهانی را برای رساندن ایران به صدر جدول مصرف‌کنندگان پلاستیک‌ها، جابه‌جا کردیم. طبق آمار، ایرانی‌ها جزو ۱۰ کشور پرمصرف پلاستیک در دنیا هستند. خیلی وقت‌ها هم به این بهانه که اگر واقعاً پلاستیک‌ها ضرر دارند پس درِ کارخانه‌اش را تخته کنند، از انجام مسئولیت خودمان شانه خالی می‌کنیم.

اگر کسی درباره مضر بودن یک محصول برایمان بگوید با انکار، ماجرا را از بیخ و بن رد می‌کنیم صرفاً چون ضررهایش را نمی‌بینیم. گاهی بیش از اندازه، عینی می‌شویم و باورِ همه چیز را وابسته به دیدن می‌کنیم. تا با چشم خودمان نبینیم باورمان نمی‌شود که همین پلاستیک‌ها می‌تواند دمار از روزگار طبیعت دربیاورد.

آلودگی‌های زیست‌محیطی در اتاق‌های ایزوله اتفاق نمی‌افتند. جایی که زندگی می‌کنیم، هوایی که نفس می‌کشیم، غذایی که می‌خوریم همگی تحت تأثیر محیط‌زیست ماست. تا جایی که حتا آلودگی‌ها می‌توانند وارد نمک‌های دریایی شوند و خودشان را به زنجیره غذایی ما برسانند.

آنقدر برای استفاده از پلاستیک‌ها شورش را درآوردیم که حالا طبق تحقیقات اخیر دانشمندان، «نمک دریایی در سراسر جهان حاوی آلودگی پلاستیکی است». شاید در خواب هم نمی‌دیدیم که آلودگی‌های زیست‌محیطی، اینطور گریبان خودمان را بگیرد. این خبر می‌تواند تلنگری باشد برای اینکه پلاستیک کمتری مصرف کنیم. انتخاب ما از بین دوراهی مصرف آلاینده‌ها و سلامتی خودمان، بستگی به این دارد که چقدر ترجیح می‌دهیم آسان‌تر زندگی کنیم.

پایان پیام

کد خبر : 53721 ساعت خبر : 1:52 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=53721
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات