همایش نجات مرال‌های جنگل هیرکانی برگزار شد + عکس

همایش نجات مرال‌های جنگل هیرکانی برگزار شد + عکس

انجمن پژوهشگران حافظ محیط زیست کوهستان در روز اول شهریور در سالن ارشاد شهر آمل جشنواره‌ای به بهانه توجه مسئولین  به این بزرگ‌ترین پستاندار جنگل‌های هیرکانی  که  جمعیتش رو به کاهش نهاده با شرکت مسئولین قوه قضاییه و مدیر محیط زیست مازندران و اساتید پیشکسوت و اقشار مختلف مردم اعم از هنرمندان و ورزشکاران برگزار کرد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، زمانی مرال ها از غرب تا شمال غرب دامنه‌های پایین‌دست زاگرس در جنگل‌های بلوط تا پایین‌دست جنگل‌های هیرکانی و البرز جایگاه داشتند.

الان مناطق شرق مازندران به نعدادی محدود و در غرب که متأسفانه جمعیتش  رو به نابودی است اکتفا می‌کند. برای توجه بیشتر به حفاظت این‌گونه جانوری از اقشار مختلف مردم دعوت شد که بخش قابل‌توجهی از کوهنوردان با شوق‌وذوق  و احساس مسئولیت به جد شرکت کردند.

همایش نجات

آقای مهندس صادق نژاد مدیر محیط زیست  آمل از مسئولین قوه قضاییه به‌عنوان مردانی که با استنباط‌های قانونی در دادنامه‌ها برای متخلفین محیط زیست  همیار طبیعت  هیرکانی هستند، یاد کرد و به ترتیب از آقایان دادستان محترم آمل آقای علی طالبی، معاونت دادستانی آمل آقای رضا انصاری، آقای مهدی محمدی رئیس  دادگستری لاریجان، آقای محمد نوروزی دادیار محترم لاریجان و ریاست محترم شعبات دادگاه شهرستان آمل آقای جعفری مورد تشویق و تقدیر حاضرین قرار  گرفتند. سپس نماینده بخش ییلاقات چلار و بلیران، آقای عطا پیرطاهر که داوطلبانه با مهربانی و دلسوزی شبانه‌روزی خود در ان ارتفاعات با چشمان عقاب گونه خود از این جانور حفاظت بومی انجام می‌دهند، سخنانی مبنی بر نحوه چگونگی مشارکت بومی در ارتفاعات  ایراد کرد و درحالی‌که چشمانش از اشک خیس شده بود خطاب به مسئولین فریاد زد که نگذارید گوزن‌های قرمز هیرکانی عاقبتی مثل ببر مازندران و شیر ایرانی و یوز آسیایی در حال انقراض پیدا کند.

از  تعدادی از محیط‌بانان زحمتکش که در گلستانک در گاوبانکی شرکت نموده بودند نیز تقدیر شد. اسامی آنها به ترتیب آقایان : قدرت الله نعیمی، حسن مقدس، یزدان سینکایی، علی داداش پور، امین‌الله بزمی رودی که در مناطق مختلف گلستانک و آمل در این طرح شرکت کرده بودند.

استاد دانشگاه آقای دکتر ارجمندی نیز در سخنانی حضور مسئولین کشوری و  قوه قضاییه  را به این همایش فال نیکی خواند که باب مشارکت روزافزون آنها با مردم  مهربان و طبیعت دوست امل  را می‌رساند. از استاد پیش‌کسوت حیات‌وحش آقای هوشنگ ضیایی به‌پاس خدمت فعالانه چهل‌ساله‌اش در امر حیات‌وحش نیز تقدیر شد.

از شرکت‌کننده‌های همایش حضور قهرمان ملی کشتی ایران آقای رضایی و روحانی حافظ و دوستدار حیوانات حاج‌آقا نظافتی  جالب‌توجه بود که تا پایان مراسم  در سالن حضور داشتند. از طرف مدیر صندوق گنجه هدایایی نیز به مدیر پروژه هیرکانی آقای مهندس بیات و هنرمند معلول خانم ترنج نیز داده شد. در پایان مراسم  پیشنهاد ایجاد صندوق خیریه‌ای جهت کمک به نجات مرال‌های هیرکانی از طرف انجمن پژوهشگران حافظ محیط ریست کوهستان داده شد.

گزارش تصویری گلونی از این همایش را ببینید:

پایان پیام

گزارش‌گر و عکاس: نرگس روحانی

کد خبر : 52240 ساعت خبر : 4:40 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=52240
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات