وحشتناک‌ترین میدان تهران

وحشتناک‌ترین میدان تهران

به گزارش پایگاه خبری گلونی،‌ این میدان که اکنون به نام میدان محمدیه نیز شناخته می‌شود در محل تقاطع خیابان‌های خیام و مولوی قرار دارد. میدان اعدام، تاریخی بس کهن در تاریخ تهران دارد. در تاریخ گفته شده که در دوران قاجار از این میادین زیاد نبوده و این مکان به علت نزدیکی به بازار بزرگ تهران، از فرهنگ و گونه‌های خاصی از مشاغل بهره می‌برد. گرچه نباید فراموش کنیم که میدان محمدیه، در خیابان مولوی هم هست. بنابراین از فرهنگ بسیار خاص خیابان و میدان مولوی نیز بی‌بهره نمانده است.

آشنا شدن با تاریخ و فرهنگ چنین میدانی برای هر کسی که ساکن تهران است لازم و حتی ضروری است. دروازه محمدیه یا دروازه نو، تنها بازمانده از دروازه‌های پنج گانه تهران بود که در دوران قاجار ساخته شد. میدان محمدیه که بعدها به میدان اعدام و سپس مجدداً به نام میدان محمدیه تغییر نام یافت سال‌ها پیش در جنوب تهران و خارج از شهر قرار داشت و محل اعدام مجرمین بود. در میان این میدان تپه‌ای خاکی قرار داشت که بر روی آن ستون گرد آجری کوتاهی را ساخته بودند و بر روی این ستون قاپوق قرار داده می‌شد و مجرمان را در آن سر می‌بریدند. هنوز هم صدای فریادها و التماس‌های مجرمین در این میدان شنیده می‌شود صداهایی از جنس تاریخ خسته تهران.

اما چرا این میدان به نام محمدیه نامیده می‌شود. زیرا در زمان محمدشاه قاجار پی‌ریزی شده است یعنی در آخرین سال پادشاهی محمدشاه یعنی در سال ۱۲۶۳ هجری قمری دروازه محمدیه ساخته شد. و محل آن جنوب محله بازار کنونی تهران است. پس از مشروطیت یعنی در سال ۱۲۸۵ هجری قمری، سربریدن عملی وحشیانه محسوب شد و به تدریج سر بریدن مجرمین به، به دار آویختن آنها تبدیل شد و به میدان توپخانه تهران انتقال یافت.

وحشتناک‌ترین میدان تهران

پیرمردی که در کنار خیابان بساط پهن کرده بود گفت: متأسفانه این میدان تبدیل به حضور یک مشت معتاد، دزد و قاچاقچی شده است  و باید خیلی مراقب بود که کیف پول یا گوشی موبایتان را سالم به خانه ببرید. در کوچه پس کوچه‌های میدان اعدام گویش مردم به خاطر نزدیکی به بازار بزرگ تهران، گویش لات گونه است که گفتن هرگونه فحش و یا متلک به خانم‌ها، جزو فرهنگ مردم آنجا شده است. در خیابان مولوی، صنف‌ها به دوگونه تقسیم‌بندی شده‌اند. در طرف چپ انبارهای بزرگ کاغذ و مقوا و در طرف راست انواع فروشگاه‌های عمده سوپرمارکت به چشم می‌خورد.

هنگامی که می‌خواستم از پیرمرد دست فروش اطلاعات بیشتری بگیرم گفت: تمام خانه‌های جنوب غرب میدان محل انواع و اقسام زنان بدکاره است که کارشان را از ساعت ۲ به بعد آغاز می‌کنند. دوم در کوچه پس کوچه‌های اطراف میدان می‌توان آثار تاریخی زیادی مشاهده کرد. آخرین فردی که در میدان اعدام به دار آویخته شد حسن ماشاء‌الله عاشقی نام داشت که به جرم قتل اعدام شد. در زمان ناصرالدین شاه حصار صفوی را به خاطر توسعه شهر و به فرمان شاه  خراب کردند. از پر شدن خندق و سطح آشغال ضلع جنوب خیابان مولوی، میدان اعدام گسترده‌تر شد و در محل تقاطع آن خیابان دورازه غار میدانگاهی وسیع درست شد که همان میدان اعدام است. بنابراین بساط اعدام از سبزه میدان بازار جمع شد.

پایان پیام

گزارش‌گر: محمد قهرمانی

کد خبر : 52619 ساعت خبر : 11:59 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=52619
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات