کمبود سواد بصری در شهرداری خر‌م‌آباد

کمبود سواد بصری در شهرداری خر‌م‌آباد

پایگاه خبری گلونی، مهرداد دهقانی: شهرداری خرم‌آباد به‌دنبال ادغام سه سازمان اتوبوس‌رانی، تاکسی‌رانی و پایانه‌های مسافربری، لوگو جدیدی را ارائه داده است که در شان مرکز لرستان نیست و گویی مسوولان این ارگان «سواد بصری» ندارند. گرافیست‌ها نیز می‌گویند «نشان قبلی نسبت به کار جدید مقبول‌تراست».

تغییر یا اصلاح لوگو در دنیا امری مرسوم است که گاهی با موفقیت و گاهی با شکست روبه‌رو می‌شود. طراحی غیرحرفه‌ای و تصمیمات عجولانه می‌تواند دید مردم نسبت به خدمات، محصول و یا حتی خود صاحب لوگو را بد کند!

کمبود سواد بصری در شهرداری خر‌م‌آباد

برای نمونه، شرکت تولید کننده لباس «Gap»، برندی که در طی دو دهه هویت خود را در قالب یک قاب حفظ کرده بود، یک‌شبه لوگو خود را تغییر داد و مردم از این تغییر خوشحال نشدند. تنها پس از چندروز «Gap» پشیمان شد و لوگوی محبوب خود را به کار برد؛ درحالیکه ۱۰۰ میلیون دلار برای این تعویض ضرر کرده بود!

درباره‌ی تغییر لوگو تاکسی و اتوبوس‌های خرم‌آباد، یکی از اساتید گرافیک می‌گوید: «نشان قبلی نسبت به کار جدید مقبول‌تر است».

«کریم دهقان‌نژاد» به خبرنگار گلونی گفت: «در طراحی، مبانی سواد بصری باید مورد توجه قرار گیرد؛ یعنی هویت‌سازی و عناصربصری آن انسجام و وحدت در انتقال پیام داشته باشد، ساده و گویا باشد، خوانا و چشم‌نواز باشد و…».

لوگول جدید تاکسی‌رانی

مدیر هنرستان هنرهای زیبا لرستان یادآور شد: « طرح قدیمی فرهنگ‌سازی شده و شهروندان آن را می‌شناسند و با این طرح جدید غریبه‌اند. طرح جدید برتری نسبت به طرح قبلی ندارد هیچ، ضعیف‌تر نیز هست».

خرم‌آباد لایق آثار فاخر هنری است، نه کار افراد آماتور. نشان جدید مشخص است که اصولی طراح نشده و کار غیراصولی و نادرست مخاطب را پس می‌زند؛ بنابراین بهتر است مجموعه شهرداری خرم‌آباد تجدیدنظر کرده و حداقل به اصلاح لوگو سابق (نشان سازمان تاکسیرانی) اکتفا کند.

لوگوی قدیم تاکسی‌رانی

پایان پیام

کد خبر : 55254 ساعت خبر : 2:38 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=55254
اشتراک در نظرات
اطلاع از
1 دیدگاه
چیدمان
اولین نظرات آخرین نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات

با سلام در مورد لوگوی تاکسی رانی مدیریت این سازمان ابتدا طرح و به ما دادند و با همکاری و زحمت استاد رحیمی مدرس گرافیک دانشگاه فنی خرم اباد طرحی بسیار زیبا ساده که انصافا در خور این سازمان وشهر بود را طراحی نمودند ولی متاسفانه از آنجایی که مدیریت محترم صرفا اصرار داشتند که طرح شبیه نقاشی که ایشان روی یک کاغذ با خودکار رسم کرده بودند باشدو متاسفانه با توجه به نداشتن سوادطراحی و دخالت های غیر کارشناسی،و حتی اصرار ما به اینکه میتوان طرح مذکور را به رای بگذارند سرانجام بدون اینکه به ما بعنوان طراح طرح مذکور اطلاع دهند با یک طراح دیگر هماهنگ کرده بودند واین طرح که بیشتر شبیه لوگو سایت های شیمیایی یااتمیه رو تایید واجرا کرده بودنددرصورت نیاز تلاشمیکنم که طرح پیشنهادیخودمان را پیدا کرده و بحضور ارسال نمایم با سپاس