آیین گل در خرم‌آباد به روایت تصویر

آیین گِل در خرم‌آباد به روایت تصویر

به گزارش پایگاه خبری گلونی، عزاداران حسینی خرم‌آباد در هیئات و دسته‌جات سینه‌زنی و زنجیرزنی، یاد شهدای کربلا را گرامی داشتند.

از روز گذشته تا ساعت‌های نخست امروز، جایگاه‌ها برای برگزاری آیین گِل آماده شد و عزاداران ابتدا این آیین را به‌جا آوردند و تا ظهر مشغول عزاداری شدند.

سیدفرید قاسمی در توضیح دلایل این نامگذاری نوشته است:

«دیده‌ام به جای خَرَ می‌نویسند گِل‌مالی یا در گِل اُفتایِن. اما نه گِل‌مالی و نه در گِل افتاین برابرنهاد خوبی برای خَرَ نیست. پسوند مالی، ترکیب‌های خوبی در زبان فارسی ندارد و گل افتاین هم فقط در لری معنی می‌دهد. و ترجمه تحت‌اللفظی آن یعنی در گل افتادن باز هم بار معنایی خَرَ را ندارد. من همیشه تاکید دارم که واژه‌ها و ترکیب‌های زبان لری را همان طور تلفظ کنیم که در گویش مردم خرم‌آباد هست اما در این مورد خاص چون آنها که لری نمی‌دانند، قادر به تلفظ کردن خَرَ با «ر» مشدد نیستند؛ نیاز به کلمه یا ترکیب جدیدی داریم تا بار عاطفی و معنایی خَرَ را برساند. باید توجه داشته باشیم که بسیاری ازکلمه‌ها و ترکیب‌های لری قابل ترجمه نیستند و در ترجمه معنایشان از دست می‌رود.

من عقیده دارم برای پیدا کردن برابرنهادی خوب و مناسب برای خَرَ باید به خرد جمعی رجوع کنیم و به ویژه از زبان‌شناسان عزیز لر زبان کمک بگیریم. اما برای روشن شدن چراغ بحث پیشنهادی برای برابرنهاد خَرَ دارم و آن هم ترکیب «آیین گِل» است»

آیین گِل در خرم‌آباد به روایت تصویر

گزارش تصویری  پیمان پیری‌عالم از آیین گِل را ببینید:

پایان پیام

 

کد خبر : 54603 ساعت خبر : 2:07 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=54603
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات