اوضاع ما وخیم است

اوضاع ما وخیم است

بر اساس اطلاعات مرکز آمار ایران در حالی در بهار سال گذشته نرخ بیکاری افراد دارای آموزش عالی ۲۰ درصد بوده است که این میزان در بهار سال جاری به ۲۰.۶ درصد رسیده است. یا به عبارت دیگر جمعیت بیکار نیز در بهار سال ۱۳۹۵ معادل ۳ میلیون و ۱۴۹ هزار و ۶۸۲ نفر بوده که در بهار سال جاری به ۳ میلیون و ۳۶۶ هزار و ۹۷۳ نفر رسیده است و به این ترتیب ۶.۹ درصد رشد کرده است.

پایگاه خبری گلونی، آرشین ساکی: بیکاری در کشور ما دلایل زیادی دارد. زیادتر از ان تعداد تحصیلکرده‌های بیکار است. کسانی که با امید و آرزوی داشتن یک شغل مناسب درس خوانده‌اند و همیشه در رویاهایشان امیدوار بوده‌اند که در آینده کسی خواهند شد. اما شرایط اقتصادی کشور، گرانی و شرایط نانساعد کارفرمایان برای این تحصیلکرده‌ها شرایط دیگری را رقم زده است.

حتما دور و اطراف شما هم هستند کسانی که پس از فراغت از تحصیل به شغل شریف خانه‌نشینی و در پی آن افسردگی مشغول شده‌اند. جوان‌های بیکار امروزی همان فرزندان دهه‌ای هستند که جمعیت در حال رشد بود. جوان‌هایی که هنگام تحصیل هم اغلب شرایط مساعدی نداشتند، پشت سد کنکور ماندند و یکی‌یکی و به زحمت فراوان رد شدند. حالا همان‌ها وارد بازار کار شده‌اند اما متاسفانه اقتصاد و صنعت کشور مطابق برنامه‌های جمعیتی رشد نکرد و یک عده جوان مانده‌اند روی دست مملکت. این عدم تناسب جمعیت با شرایط رفاهی کشور را داشته‌ باشید.

اوضاع ما وخیم است

از سوی دیگر کارفرمایانی هستند که تمایل دارند نیروی بی‌سواد را جذب کنند، چون می‌توانند حقوق کمتری بدهند و سود بیشتری برای خودشان بردارند. همین باعث شده افراد با تحصیلات بالا اغلب به مشاغلی غیرمرتبط با رشته‌شان روی بیاورند. نتیجه این می‌شود مهندسی که مسافرکشی می‌کند، تکنسینی که نظارت بر کیفیت صنعت دارد، پزشکی که تدریس می‌کند و هزاران هزار مثال نقض دیگر.

در حال حاضر جوان‌ها تا سن زیادی به عنوان مصرف کننده در خانه هستند. این درحالی است که افراد با همان شرایط سنی در کشورهای توسعه یافته دارای شغل هستند. بیکاری در کشور ما فقط هنگام انتخابات پررنگ می‌شود، آن‌قدر اوضاع بیکاری وخیم است که همه از ان برای ضربه زدن به رقیب یا وعده دادن در خبرهای انتخاباتی استفاده می‌کنند.

دولت باید با نگاه جدی‌تری این مسئله را پیگیری کند. دیگر با وعده و وعید نرخ بیکاری پایین نمی‌آید. باید چاره‌ای اندیشید برای این‌همه جمعیت بیکاری که حاضرند به مشاغلی کاملا غیر مرتبط با رشته تحصیلی‌شان و با حقوقی بسیار اندک مشغول به کار شوند تا فقط از یدک کشیدن نام بیکار خلاص شوند.

عضو اینستاگرام گلونی شوید و اخبار روز ایران و جهان را دنبال کنید.

پایان پیام

 

کد خبر : 55121 ساعت خبر : 8:16 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=55121
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات