بنای هزار ساله‌ای که پاتوق معتادان شده است

اثر باستانی “بلادشاپور” یا شهر قدیمی دهدشت متعلق به دوران ساسانی در شهر دهدشت، مرکز شهرستان کهگیلویه به مکانی برای استعمال مواد مخدر و چرای دام تبدیل‌شده است که برای حفظ این اثر باارزش و رونق گردشگری در این منطقه باید تدابیری از سوی مسئولان امر اتخاذ شود.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، بافت تاریخی دهدشت که بر اساس دست‌نوشته‌های تاریخی به دستور اردشیر بابکان و به یاد فرزندش “شاپور”، “بلاد شاپور” نام گرفت، در ضلع جنوبی شهر کنونی دهدشت به وسعت ۳۴ تا ۴۰ هکتار قرارگرفته است.

این شهر حدود ۲۰۰۰ خانه، مسجد، حمام و کاروانسرا داشت که بسیاری از این آثار هنوز برجای‌مانده است، بلاد شاپور در اواخر دوره صفویه به خاطر عدم امنیت در راه‌های بازرگانی آن صدماتی دیده و در زمان هرج‌ومرج دوره زندیه غارت و ویران شد.

در سندی که از عصر شاه‌عباس صفوی در سال ۱۰۸۶ هجری قمری به‌جامانده نام این شهر قریه‌الدشت بوده که در زمان حکومت سلجوقیان به اوج رونق خود رسیده است، شهری مذهبی و تجاری که در آمیختگی هنر و مذهب سبب خلق شاهکارهای شگفت‌انگیزی در آن شده است و وجود هفت امامزاده، دو مدرسه، یک کاروانسرا، چهار مسجد، بازاری بزرگ و منازل مسکونی گواه بر این مطلب است.

اما متاسفانه شهر تاریخی بلاد شاپور که قدمتی بیش از ۱۵۰۰ سال دارد، اکنون محل گردهمایی معتادان این شهر شده است که با گذری به این منطقه تاریخی شاهد معتادان پرخطری می‌شویم که یا آنجا خواب هستند و یا مشغول استعمال مواد مخدر. مکانی که می‌توانست با جذب گردشگران داخلی و خارجی صنعت توریسم این شهر را رونق بخشد و به افزایش سطح درآمد مردم کمک کند، اکنون به مکانی امن و بی‌خطر برای معتادان پرخطر و نقطه‌ای کور و هراس‌انگیز برای شهروندانی تبدیل‌شده که شاید آرزو کنند هرگز این میراث کهن و نشان تمدن را نداشتند که اینک به دلیل بی‌توجهی مسئولان به‌جای هویت بخشی بستری برای هویت سوزی و زوال جوانان این شهر شده است.

شاید آن روز که شاپور ساسانی بنای این شهر را نهاد تا آبادانی را به مردمانش هدیه دهد، هیچ‌گاه گمان نمی‌برد که روزی به‌جای زندگی، مرگ در آن سکنی گزیند و بوی تلخ نیستی در کوچه‌پس‌کوچه‌های آن به مشام برسد.

بوی تلخی که به کوچه‌های شهر جدید دهدشت نیز می‌رسد تا باز خبر دهد که زیر سقف بناهای ۱۰۰۰ساله بلاد شاپور، جوانی دیگر از مصرف افیون‌های دنیای مدرن مرده است، مرگ سردی که تن بلادشاپور را همچون مردمان این دیار می‌لرزاند.

شکرالله علیزاده، مدیر پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی دهدشت در این خصوص به خبرنگار ایسنا گفت: آغاز پایه‌گذاری شهر دهدشت مساوی شد با تخریب بلادشاپور.

وی یکی از عوامل اصلی تخریب دهدشت قدیم را مهاجرت روستاییان به شهر دانست و بیان کرد: به دلیل اینکه روستاییان توان مالی نداشتند با حاشیه‌نشینی در کنار این بافت تخریب آن افزایش پیدا کرد.

علیزاده خانه‌های داخل بافت را بیش از ۱۰۰ باب عنوان و تصریح کرد: حدود ۲۲درصد از این خانه‌ها تاکنون خریداری‌شده است.

وی خاطرنشان کرد: تا زمانی که یک مالک در بافت وجود داشته باشد توان انجام هیچ کاری وجود ندارد.

وی میزان اعتبار برای تملک این خانه‌ها را ۳۰ میلیارد تومان دانست و اظهار کرد: منابع شهرستان محدود است و آن‌قدر محرومیت استان کهگیلویه و بویراحمد زیاد است که اولویت‌ها به‌جاهای دیگر اختصاص می‌یابد.

علیزاده محصور نبودن بافت تاریخی را باعث ورود افراد معتاد و محل چرای دام‌ها عنوان و اضافه کرد: قسمت جنوبی و شرقی این بافت چون آزاد و متروکه است به محیطی امن برای معتادان تبدیل‌شده است.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی دهدشت افزود: مشکل تنها وجود معتادان نیست بلکه متأسفانه اینجا به محل زباله‌دانی نیز تبدیل‌شده است.

علیزاده بابیان اینکه در این خصوص اعتقادی به فرهنگ‌سازی ندارم عنوان کرد: تا زمانی که یک موضوعی در حد شعار است فایده ندارد، آیا در دیگر زمینه‌ها که فرهنگ‌سازی شده نتیجه داده؟ فرهنگ‌سازی تنها در حد شعار است و نه‌تنها نتیجه مثبت نداده بلکه نتیجه معکوس در بردارد.

وی بابیان اینکه حدود ۳۰۰متر از بافت را محصور کرده‌ایم، بیان کرد: در صورت تأمین اعتبار در اولین فرصت نسبت به محصور کردن مابقی بافت اقدام خواهیم کرد.

وی بابیان اینکه افراد توزیع‌کننده مواد مخدر در بافت وجود دارند، گفت: از ۱۰۰هکتار این میراث گران‌بها در سال ۴۲، تنها ۲۵ هکتار آن باقی‌مانده است.

همچنین علی پوزش، فرماندار شهرستان کهگیلویه در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا گفت: تنها راه برای رفع این مشکل محصور کردن بافت است.

وی بابیان اینکه تاکنون مکاتبات زیادی در این خصوص انجام‌گرفته است، افزود: در صورت دریافت اعتبار، باید اول خانه‌های داخل بافت را به تملک درآوریم و بعدازآن محصور شود.

فرماندار کهگیلویه عنوان کرد: در سفر ریاست جمهوری به استان مکاتبه‌ای دادیم که آن نامه به میراث فرهنگی کشور ارجاع داده شد و منتظر هستیم ببینیم نتیجه چه خواهد شد.

پوزش اعتبار لازم برای تملک خانه‌های درون بافت را ۲۰ میلیارد تومان عنوان کرد.

به گزارش ایسنا، محصور نبودن این بافت تاریخی به مکانی مناسب برای استعمال انواع مواد مخدر معتادان نیز تبدیل‌شده است و حضور معتادان در این مکان علاوه بر تخریب این اثر باستانی، آن را تبدیل به زباله‌دانی از وسایل تزریق مواد مخدر کرده است که بوی تعفن از آن بلند می‌شود و هم‌اکنون هیچ توریستی به خاطر نبود امنیت از این مکان تاریخی دیدن نمی‌کند نیاز است متولیان امر با جدیت نگذارند نشان‌های هویت و فرهنگ این دیار به نابودی و فراموشی سپرده شود.

پایان پیام

کد خبر : 54431 ساعت خبر : 8:25 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=54431
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات