فلک‌الافلاک را پایدار کنید، آزادسازی پیشکش

فلک‌الافلاک را پایدار کنید، آزادسازی پیشکش

پایگاه خبری گلونی، محمد پورخداداد: استاندار جدید لرستان دکتر خدایی، در نخستین بازدیدهایی که انجام داد، همچون استانداران گذشته، از قلعه تاریخی فلک‌الافلاک بازدید کرد. همچنین پس از چند روز در یک گفت‌وگوی خبری قول داد که تا دو سال دیگر فلک‌الافلاک آزادسازی شود. ایشان گفت که بودجه مورد نظر اختصاص یافته است و به حساب سپاه پاسداران برای ترک محل فعلی واریز خواهد شد.

نخستین نکته اینجاست که استانداران گذشته هم در همان آغاز کرد این قول‌ها را داده بودند و طنز ماجرا اینجاست که همه هم قول همین دو سال کذایی را داده بودند. آقایان بازوند و دهمرده و صابری و … همگی از این دوسال‌ها تعیین کردند ولی اکنون که سه دهه از آغاز صحبت‌ها برای آزادسازی قلعه فلک‌الافلاک گذشته، هنوز این طرح ملی انجام نشده است.

اما دومین نکته و مهم‌ترین نکته این است که جناب استاندار که از قلعه بازدید کردند و در حال آماده کردن شرایط برای آزادسازی آن هستند، خبر از وضعیت این بنای تاریخی دارد؟ آیا ایشان خبر دارد که در برج‌های این قلعه هرروز شکاف جدیدی پدیدار می‌شود؟ آیا همراهانی که در عکس‌ها و فیلم این بازدید در کنار ایشان بودند، مشکلات سازه‌ای و سستی پی این قلعه را به ایشان گوشزد کردند و یا او را به بازدید ترک‌های جدید یکی از برج‌‌ها برده‌اند؟ آیا استاندار محترم ما می‌داند که در انبارهای قلعه اشیا تاریخی کم‌نظیر خاک می‌خورد و در حال نابود شدن هستند؟

فلک‌الافلاک را پایدار کنید، آزادسازی پیشکش

واقعیت وحشتناک این است که فلک‌الافلاک در حال نابودی است. مسئولان و کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی هرازچندگاهی دلایلی نامربوط برای شکاف‌های قلعه بیان می‌کنند و با آسمان ریسمان به هم بافتن از پاسخگویی مناسب در مورد این موضوع فرار می‌کنند. اما حقیقت تلخ این است که هر ترک مویی در هر سازه‌ای نشانه‌ی خطرناکی از یک عیب بزرگ است. چه برسد به سازه‌ی سنگین، مرتفع و فرسوده‌ای مانند قلعه فلک‌الافلاک!

در این دو برج ۵ شکاف عمیق وجود دارد

دکتر موسی خادمی حتما می‌داند که فلک‌الافلاک قلب خرم‌آباد و حتی لرستان است. بار عظیمی از گردشگری این استان بر دوش این قلعه است. اگر فلک‌الافلاک نباشد، در شهر خرم‌آباد هیچ جاذبه دست‌ساز دیگری نمی‌تواند مسافران و گردشگران را ترغیب به آمدن و ماندن کند.

اگر در این مدت استاندار متوجه نشده، باید او را از این خطر آگاه سازیم که قلعه فلک‌الافلاک قبل از آزادسازی حریمش، نیاز فوری به ادامه پروژه رهاشده‌ی مرمت و استحکام‌سازی فونداسیون خود دارد.

نمایی از پروژه رهاشده‌ی مرمت و استحکام‌سازی پی

اگر این قلعه تاریخی فروبریزد قلب خرم‌آباد می‌ایستد و تاوان آن را مردم محروم آن خواهد داد، نه مدیرانی که با یک امضا می‌آیند و با یک امضای دیگر می‌روند.

پایان پیام

عکس‌ها از ولی‌الله میراسماعیلی و محمد پورخداداد

کد خبر : 54815 ساعت خبر : 4:13 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=54815
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات