مرگ سفره‌های زیرزمینی لرستان نتیجه خشکسالی مدیریتی

مرگ سفره‌های زیرزمینی لرستان نتیجه خشکسالی مدیریتی

دانشیار مهندسی منابع آّب دانشگاه لرستان گفت: مرگ سفره‌های زیر زمینی لرستان نتیجه خشکسالی مدیریتی  است.
به گزارش پایگاه خبری گلونی، دکتر علی حقی‌زاده با بیان اینکه در سال‌های اخیر به دلیل نوسانات خشکسالی، افزایش جمعیت و افزایش ایستگاه‌های مجاز و غیر مجاز پمپاژ آب از چاه‌های عمیق و نیمه عمیق موجب  افت سطح آب زیرزمینی شده است، اظهار کرد: لرستان نیز مانند بسیاری از استان‌های  مرکزی و شرقی و … کشور در بحران آب فرو رفته است و برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی علاوه بر افت شدید سطح سفره‌های زیرزمینی و فرونشت  دشت‌ها ،موجب شور شدن ذخائر آبی و آلودگی‌های زیست محیطی می‌شود.
وی ادامه داد: پدیده فرونشت به عنوان یکی دیگر از پیامدهای مستقیم برداشت بی‌رویه مطرح است همچون بیماری خاموشی بوده که کسی متوجه علائم آن نمی‌شود و در  نهایت با  از دست دادن حجم مخازن زیرزمینی، مرگ آبخوان برای همیشه وجود دارد.
عضو هیئت علمی دانشگاه لرستان افزود: متوسط بارندگی استان لرستان در طول دوره آماری ۴۰ساله، ۵۴۵ میلیمتر با حجم ۱۵٫۴ میلیارد مترمکعب بوده که  ۱۰ درصد آن نفوذ ، ۴۰ درصد رواناب و ۵۰ درصد سهم تبخیر است.

 

مرگ سفره‌های زیرزمینی لرستان نتیجه خشکسالی مدیریتی 

حقی‌زاده گفت: شبکه رودخانه‌های استان یکی از غنی‌ترین شبکه آب‌های روان کشور است که با احتساب آب‌های ورودی از استان‌های مجاور بطور متوسط پس از کسر مصارف بالغ بر ۱۲ میلیارد متر مکعب آب به دریاچه پشت سدهای دز و کرخه تخلیه می‌کند که از این مقدار نزدیک به چهارمیلیاردمترمکعب ورودی از استان‌های مجاور و هشت میلیاردمترمکعب تولیدی استان است.
وی اضافه کرد: حجم آب تولیدی تجدیدپذیر استان ۸ درصد کل آب‌های جاری کشور است و بر اساس آماربرداری سراسری منابع آب تعداد چشمه‌های استان ۶۴۴۴ دهنه با خروجی سالانه ۹۱۲ میلیون مترمکعب و قنات ۱۳۲۲ رشته با خروجی سالانه ۶۲ میلیون مترمکعب و چاه‌های استان ۷۳۲۴ حلقه با تخلیه سالانه ۶۰۰ میلیون مترمکعب و در مجموع ۱۵۷۴ میلیون مترمکعب از منابع آب زیرزمینی را در سال تخلیه می‌کند.
این دانشیار مهندسی منابع آّب دانشگاه لرستان با بیان اینکه   براساس بررسی انجام شده شاهد افت سطح آب زیرزمینی و به تبع آن کاهش حجمی مخازن آبخوان‌ها  در تمامی دشت‌های استان لرستان هستیم، تصریح کرد: در این بین دشت کوهدشت با متوسط افت ۱٫۵ متر بیشترین میزان افت سطح آب زیرزمینی و کاهش حجمی ۱۰میلیون متر مکعب و آبخوان‌های دشت ازنا – الیگودرز  و دشت الشتر رتبه دوم و آبخوان دشت چغلوندی  رتبه سوم افت سطح آب‎های زیر زمینی و کاهش حجم مخزن را به خود اختصاص داده‌اند و این درحالیست که سایر دشت‌ها نیز اوضاع مناسبی ندارند.
حقی‌زاده با اشاره به اینکه  بیش از ۹۵ درصد آب کشور و استان برای کشاورزی مصرف می‌شود، افزود: همچنین صاحبنظران معتقدند بیش از نصف آب کشاورزی یادشده هدر می‌رود که با برنامه‌ریزی، طراحی و اجرای سیستم‌های صحیح و مدرن کشاورزی و آبخیزداری و انتقال صحیح و اصولی می‌توان آب را در مناطق پرآب مهار و ذخیره و به مناطق تشنه جاری کرد و بدیهی است که این کار ساده‌ای نیست، نیرو می‌خواهد و سرمایه که ما به وفور داریم. آنچه واقعا این استان لازم دارد مدیریت مدبر، قوی و دلسوز است که هر آنچه خود می‌تواند به انجام برساند و هر آنچه نمی‌تواند از تجربیات سایر استان‌های موفق استفاده کند و با معضلی که می‌رود تا استان را در همه زمینه‌ها به مخاطره بیندازد به مقابله برخیزد.

 

مرگ سفره‌های زیرزمینی لرستان نتیجه خشکسالی مدیریتی 

وی مرگ سفره‌های زیر زمینی لرستان نتیجه خشکسالی مدیریتی  دانست و گفت: از دیگر نمونه‌های ضعف مدیریت اینکه در زمینه منابع طبیعی و محیط زیست نیز در تمامی رسانه‌ها به آن پرداخته شده است و درخصوص محاسن نگهداری جنگل‌ها و مراتع و آبخیزها  اظهارنظرهای زیادی بعمل می‌آید.
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: هرچه این شعارها بیشتر می‌شود، حوزه‌های آبخیز زاگرس با سرعت بیشتری تخریب شده و جنگل‌ها و مراتع جای خود را به دشت‌های بدون استفاده در سطح کلان می‌دهند.

عضو اینستاگرام گلونی شوید و اخبار روز ایران و جهان را دنبال کنید.

پایان پیام
منبع ایسنا

 

کد خبر : 54395 ساعت خبر : 8:25 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=54395
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات