برنامه‌های هفته کتاب اعلام شد

مدیرعامل خانه کتاب با بیان اینکه هفته کتاب مردمی‌تر شده است از افزایش کمی و کیفی برنامه‌های خانه کتاب در بیست و پنجمین دوره هفته کتاب خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، مجید غلامی جلیسه در نشست خبری بیست و پنجمین دوره هفته کتاب (۲۰ تا ۲۶ آبان‌ماه) که دوشنبه (۱۵ آبان) در خانه کتاب برگزار شد گفت: در سه سال گذشته با توجه به تمهیدات دکتر صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی چند نگاه ویژه در خصوص هفته کتاب طرح‌ریزی و برنامه‌ریزی شده بود. ما هم با همین رویکرد سعی کردیم چشم‌اندازها را عملیاتی کنیم. اینکه بتوانیم هفته کتاب را به عنوان یک روز ملی و برند در کشور و حتی دنیا مطرح کنیم. سیر روند این اتفاق هم به گونه‌ای بوده که ما توانسته‌ایم تا حد قابل قبولی این مسیر را با جدیت دنبال کنیم.

او اظهار کرد: نکته دیگر مردمی‌تر شدن هفته کتاب است که خوشبختانه در این مورد هم شاهد اتفاقات خوبی هستیم. هر سال به نسبت سال قبل گروه‌های مردمی ترویج کتاب پررنگ‌تر می‌شود و هرچه جلوتر می‌رویم مردم هفته کتاب را بیشتر برای خود و از خود می‌دانند.

او همچنین گفت: یکی از عملیاتی‌ترین و مهمترین نکته‌های شورای سیاست‌گذاری هفته کتاب راه‌اندازی یک ستاد دائمی برای دنبال کردن از سیاست‌ها و برنامه‌های هفته کتاب در طول سال بوده است. امیدواریم که برگزاری مستمر شورای سیاست‌گذاری و ستاد اجرایی در طول سال نویدبخش اتفاقات عمیق‌تری در دوره بیست و ششم هفته کتاب باشد.

غلامی جلیسه بیان کرد: مسئله خانواده در برنامه‌های امسال خانه کتاب، محور قرار گرفته است. همچنین در حوزه همکاری نهادهای مختلف با هفته کتاب، امسال اتفاقات بهتری افتاد. حضور آموزش و پرورش پررنگ‌تر از سال‌های قبل شده است. سال گذشته صداوسیما با ما آنچنان همکاری نمی‌کرد اما این سازمان امسال برنامه‌های خوبی تدارک دیده که هم در سطح ملی و هم بین‌المللی در حوزه کتاب همکاری کند. این همکاری هم در حوزه پوشش برنامه‌های هفته کتاب است و هم برنامه‌سازی درباره کتاب. بنابراین امسال نوید این را می‌دهیم که صداوسیما با قوت و احساس تکلیف بیشتری همه برنامه‌های هفته کتاب را پوشش بدهد و برنامه‌سازی کند.

مدیرعامل خانه کتاب گفت: اتفاق خوب دیگر این است که امسال هفته کتاب در پایتخت کتاب یعنی شهر بوشهر و در تاریخ یکشنبه ۲۱ آبان‌ماه  افتتاح می‌شود. امسال تقریبا در همه استان‌ها ستاد هفته کتاب تشکیل شده است.

او افزود: سال گذشته ما بیش از ۱۰ هزار برنامه در هفته داشتیم. پیش‌بینی می‌کنیم امسال این برنامه‌ها از جهت کمی و کیفی بیشتر از سال قبل باشد. از دیگر برنامه‌های ما اجرای ۵۰۰ برنامه زنگ کتاب‌خوانی در مدارس و کتاب‌فروشی‌هاست. در این برنامه بسیاری از نویسندگان و شاعران تراز اول با حضور در مدرسه‌ها و کتاب‌فروشی‌ها برنامه کتاب‌خوانی، داستان‌خوانی، جشن امضا و گپ و گفت دارند. همچنین جشن ملی کتاب‌ در شبکه چهار در یک روز از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۰ شب با حضور جمع زیادی از نویسندگان و مروجان کتاب برگزار می‌شود. در این روز برنامه‌های متعدد و متنوعی که تدارک دیده شده از صداوسیما پخش می‌شود. همچنین روز ۲۴ آبان‌ماه برای برگزاری کمپینی اختصاص داده شده که به تجهیز کتابخانه‌های نابینایان اختصاص پیدا کرده است. امیدواریم با همکاری نهادها و استفاده از ظرفیت رسانه‌ها فعالیت این کمپین با موفقیت همراه باشد.

در ادامه این نشست جلیسه درباره طرح‌های حمایتی از کتاب و طرح پاییزه کتاب نیز گفت: متأسفانه در سطح وزارتخانه مشکل جدی در حوزه تأمین اعتبارات داشتیم که بخشی از روندهای کاری ما را مختل کرده بود؛ از جمله طرح حمایت از کتاب‌فروشی‌ها. اما نوید این را می‌دهم که اعتبارات تأمین می‌شود و طی چند روز آینده ما اعتبارات لازم را دریافت می‌کنیم تا مطالبات طرح تابستانه را تسویه حساب و طرح پاییزه کتاب را آغاز کنیم.

او همچنین گفت: ۲۵ آبان‌ماه و دوم آذرماه نیز برای روی کتاب‌گردی تعیین شده است که ما سعی می‌کنیم آغاز طرح پاییزه در این روز باشد.

غلامی جلیسه همچنین گفت: ستاد هفته کتاب هیچ طرح و ایده‌ای از طرف باغ کتاب برای هفته کتاب دریافت نکرده است و این سوال باید از مدیران و مسئولان شهرداری و باغ کتاب پرسیده شود که چرا طرح و برنامه‌ای ارائه نکرده‌اند.

مدیرعامل خانه کتاب درباره هزینه‌هایی که صداسیما برای پوشش برنامه‌ها و برنامه‌سازی در حوزه کتاب مطالبه کرده است، گفت: امسال با ارتباطی که آقای دکتر صالحی با صداوسیما برقرار کرد و همچنین تغییر رویکردهای شبکه‌ها و عطش و تشنگی خود صداوسیما نسبت به خود کتاب شاهد رویکرد بهتر این رسانه در حوزه کتاب هستیم.

او با بیان اینکه قطعا باید سهم کتاب از رسانه ملی بیشتر باشد، گفت: عمدتا خود صداوسیما برنامه‌های این حوزه را رایگان انجام می‌دهد. سهم ما سهم فکری و حمایتی است.

او افزود: در رادیو سهم کتاب بیشتر از قبل شده است. به طور مثال رادیو فرهنگ برنامه‌های خود را از سه ساعت به شش ساعت ارتقا داده است. کمکی که ما به آنها کرده‌ایم این بود که در جوایزی که خانه کتاب برگزار می‌کند به دوستان توجه شود. برای برخی از برنامه‌ها هم اسپانسر گرفته‌ایم که آن‌ها هزینه برخی از برنامه‌ها را پرداخت می‌کنند.

غلامی جلیسه همچنین درباره برنامه‌های هفته کتاب در اربعین گفت:‌ گروه‌های مختلفی در ستاد اربعین با محوریت کتاب برنامه‌هایی تدارک دیده‌اند. چند ناشر  هم به صورت خودجوش کتاب‌هایی را در مبادی خروجی مرزها توزیع خواهند کرد.

در پایان این نشست از پوستر بیست و پنجمین دوره هفته کتاب رونمایی شد.

پایان پیام

کد خبر : 56731 ساعت خبر : 2:08 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=56731
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات