دستنامه نسخه‌شناسی نسخه‌های به خط عربی

کتاب «دستنامه نسخه‌شناسی نسخه‌های به خط عربی» نوشته فرانسوا دروش، امروز (۳۰ آبان‌ماه) در سرای اهل قلم خانه کتاب معرفی و بررسی می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری گلونی به نقل از روابط عمومی خانه کتاب، نشست بررسی و معرفی کتاب «دستنامه نسخه‌شناسی نسخه‌های  به خط عربی» ترجمه سید محمدحسین مرعشی  امروز (۳۰ آبان‌ماه) با حضور مترجم اثر، بهروز ایمانی و احسان‌الله شکراللهی در سرای اهل قلم برگزار می‌شود.

کتاب حاضر که دارای یک مقدمه و یازده فصل است، پژوهشی است در عناصر اصلی نسخه های نگاشته شده به خط عربی. نسخه‌شناسی متون اسلامی، آن گونه که در این کتاب آمده گرایشی در دانش نسخه‌شناسی است که پس از نسخه‌شناسی متون یونانی و لاتینی پدید آمده و به زعم برخی پژوهشگران، سال ۱۹۸۶ میلادی، سال آغاز این رسته از مطالعات – یعنی نسخه‌شناسی دست‌نوشته‌های به خط عربی – بوده است.  در این سال اولین همایش نسخه‌شناسی دست‌نویس‌های خاور میانه به دبیری فرانسوا دروش، نسخه‌شناس معروف فرانسوی در استانبول برگزار شد. او به هنگام ارائه‌ی مقاله‌ی خود در دومین اجلاس بنیاد میراث اسلامی الفرقان (دسامبر ۱۹۹۳ میلادی) خبر از نگارش کتابی در زمینه‌ی نسخه‌شناسی داد. این کتاب با عنوان دستنامه نسخه‌‌شناسی نسخه‌های به خط عربی در سال ۲۰۰۰ میلادی به زبان فرانسوی انتشار یافت.

این اثر هم‌اکنون پس از گذشت ۱۶ سال از انتشار، همچنان تنها متن آموزشی نسخه‌شناسی است که در کشورهای مختلف تدریس می‌شود و به تازگی ترجمه‌ای از آن به زبان فارسی برای رفع نیاز دانشوران و علاقه‌مندان این حوزه فراهم آمده است.

علاقه‌مندان برای حضور در نشست بررسی و معرفی کتاب «دستنامه نسخه‌شناسی نسخه‌های  به خط عربی» می‌توانند امروز ساعت ۱۶ تا ۱۸ به سرای اهل قلم واقع در خیابان برادران مظفر جنوبی، کوچه خواجه نصیر شماره دو مراجعه کنند.

پایان پیام

کد خبر : 57939 ساعت خبر : 11:23 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=57939
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات