رفتار ژاپنی‌ها در سونامی فتوشاپ بود؟

رفتار ژاپنی‌ها در سونامی فتوشاپ بود؟

بعد از سونامی ژاپن گزارش‌گرهای اروپایی و آمریکایی از رفتار مردم مصیبت‌زده حیرت‌زده شده بودند‌.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، احسان محمدی (روزنامه‌نگار) نوشت: زلزله کرمانشاه برای من جامعه‌شناسی است. هر روز از آن یاد می‌گیرم. اخبار مربوط به دزدی و طمع ورزی برخی از مردم گرچه تلخ است اما در شرایط بحرانی چیز تازه‌ای است. حوادثی مثل جنگ و زلزله همانطور که زمینه فداکاری، بخشندگی و شجاعت را مهیا می‌کند احساسات خفته‌ای چون طمع، بی‌رحمی، خودخواهی و … را بیدار می‌کند. کمی در این موضوع درنگ کنیم:

۱- تابستان ۶۷ عراق حمله کرده بود. ما از مرز فرار کرده بودیم. مردها مانده بودند و ما بچه‌ها در پناه مادرهای خسته و اشک‌آلود آواره کوه و بیابان شده بودیم. خانواده‌ها ساکت و ترسیده کز کرده بودند دور فانوس‌هایی که روشن بود. یک تصویر آخرالزمانی. یک دفعه مادرم داد زد:
_مَشک آب‌مان را دزدیدند!
سپرده بود به زن عمویم و حالا غیبش زده بود. بلند شد و گفت:
_ مَردم! هر کَس مَشک ما را بُرده آبش را بخوره اما محض رضای خدا بیاوره. ما دوازده، سیزده بچه باهامونه، از تشنگی می‌میرن.

آدم‌هایی که اطراف‌مان روی خاک نشسته بودند نگاه‌مان کردند. می‌دانستم خودش هم می‌داند مَشک مثل پرنده‌ای که از شاخه رمیده باشد برنمی‌گردد اما …

۲- از زلزله بم آنقدر گزارش‌های تلخ وجود دارد که گفتش زبان آدم را می‌سوزاند. از غارت و دزدی اشرار. از دزدیدن النگو و گوشواره جنازه‌ها و … آدمی موجود عجیبی است. شگفت‌انگیز!

رفتار ژاپنی‌ها در سونامی فتوشاپ بود؟

۳- بعد از سونامی ژاپن گزارش‌گرهای اروپایی و آمریکایی از رفتار مردم مصیبت‌زده حیرت‌زده شده بودند‌. آنها بارها نوشتند که ژاپنی‌ها علیرغم اینکه یک حادثه هولناک را تجربه کرده‌اند اما در صف‌های بلند برای دریافت کمک می‌ایستند، ازدحام نمی‌کنند، دست به غارت نمی‌زنند و حتی پول‌های یک بانک را که پیدا کرده بودند پس آوردند!

جک کافتری از CNN نوشت: در زلزله هائیتی و شیلی، وقوع سیل در انگلستان در سال ۲۰۰۷ و یا حادثه کاترینا که در سال ۲۰۰۵ در امریکا رخ داد، بازماندگان به مانند قانون «بقاء اصلح» داروین، شروع کردند به دست درازی و قتل غارت اموال دیگران اما در ژاپن نه!

چطور یک جامعه به چنین نگرشی می‌رسد؟ ژاپن سرزمین خدایان نیست. جرم و خلاف هم می‌کنند اما چطور در برابر بحرانی مثل سونامی این رفتار را نشان دادند؟

ژاپنی‌ها نه منشور کوروش دارند، نه خون پاک آریایی در رگ هایشان است!، نه امام شان حضرت علی(ع) است، نه اعتقاد دارند نظرکرده‌اند و فقط آنها می‌روند بهشت، نه این همه حوزه علمیه و مدرس اخلاق و روضه‌خوان و نصیحت‌گر و … دارند پس چطور می‌توانند در لحظه‌هایی که خودخواهی غلبه می‌کند خویشتن داری کنند؟

عضو اینستاگرام گلونی شوید و اخبار روز ایران و جهان را دنبال کنید.

پایان پیام

کد خبر : 57587 ساعت خبر : 2:52 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=57587
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات