استان‌های باسواد ایران کدامند؟

استان‌های باسواد ایران کدامند؟

به گزارش پایگاه خبری گلونی به نقل از شرکت بین‌المللی پردازش اطلاعات نقش کلیک، آموزش عالی بالاترین مرحله‌ی نظام آموزشی یا به عبارت دیگر رأس هرم آموزش در ایران است. در کشور ما به تحصیل در دوره‌هایی که پس از پایان تحـصیلات دوره متوسطه صورت می‌گیرد و به کسب مدارج کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری منجر می‌شود، «آموزش عالی» اطلاق می‌شود.

از دهه‌های پایانی قرن بیستم آموزش عالی در جهان و به تبع آن در کشور ما، رو به همگانی شدن گذاشت و به خواستی اجتماعی بدل گردید. بررسی تحولات آموزش عالی در سال‌های اخیر در ایران حاکی از رشد سریع تعداد افراد دارای تحصیلات عالی است. طی سالیان اخیر، رشد شتابان و فزاینده دسترسی به آموزش عالی در بسیاری از کشورها منجمله ایران به عنوان پاسخی به ضرورت‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی مورد حمایت دولت‌ها قرار گرفته است.

استان‌های باسواد ایران کدامند؟

این رویکرد باعث شده که آموزش عالی به عنوان یک نقطه کانونی که پیشرفت جوامع را (در صورت برنامه‌ریزی مدون) در سایر زمینه‌ها نیز تسهیل می‌کند، توجه بسیاری را به خود جلب کند. بر مبنای این موضوع دولت‌ها بر آن شدند تا نظام آموزش عالی خود را گسترش دهند. از این رو، درک اهمیت آموزش‎عالی از سوی کشورهای جهان باعث شده که توسعه کمی و به خصوص کیفی آموزش‎عالی در اولویت سیاست‌گذاری‎های آموزشی آنها قرار گیرد.

بررسی اجمالی روند ۵۰ ساله ی جمعیت دارای تحصیلات عالی کشور بیانگر افزایش روز افزون و شتابان آموزش عالی در سطح کشور دارد چنانکه تعداد افراد دارای تحصیلات عالی از حدود ۱۰۹ هزار نفر در سال ۱۳۴۵ به نزدیک ۱۳٫۵ میلیون نفر در سال ۱۳۹۵ رسیده است به عبارت بهتر سهم افراد دارای تحصیلات عالی از ۲ درصد کل افراد باسواد ۶ ساله و بیشتر در سال ۱۳۴۵ به بیش از ۲۱ درصد در سال ۱۳۹۵ در افزایش یافته است. این افزایش متاثر از ساخت سنی جمعیت و همچنین تغییرات اجتماعی، فرهنگی و نیز سیاست های آموزشی کشور بوده است. بررسی درصد جمعیت دارای تحصیلات دانشگاهی از کل افراد باسواد ۶ ساله و بیشتر کشور به تفکیک استان در سال ۱۳۹۵ نیز بیانگر عدم توازن منطقه‌ای در این شاخص است. همانطور که در نقشه درصد جمعیت دارای تحصیلات عالی به ‌تفکیک استان نیز مشاهده می‌شود، استان‌های ایلام، تهران و سمنان از نظر سهم جمعیت دارای تحصیلات عالی از کل افراد باسواد ۶ ساله و بیشتر استان بالاترین رتبه را (با حدود ۲۸ درصد) به خود اختصاص داده‌اند و در مقابل به ترتیب استان‌های سیستان‌وبلوچستان (با کمتر از ۱۲ درصد)، هرمزگان و کردستان پایین‌ترین درصد جمعیت دارای تحصیلات عالی در سطح کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

پایان پیام

کد خبر : 56142 ساعت خبر : 10:21 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=56142
اشتراک در نظرات
اطلاع از
1 دیدگاه
چیدمان
اولین نظرات آخرین نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات

انطوری که من تحقیق کردم در باره تحصیلات و سواد بشترین تحصیلکرده ها از شهرستان
طالقان هستن ، حقیر هم هیچ ربطی به ان شهرستان ندارم اما از بهترینها هستن از لحاظ سواد هستن . با تشکر از سایت شما ،
مجتبی از استان اصفهان .اما بنده بختیاری هستم و ساکن اینجا .

Last edited 1 سال پیش by مجتبی