اسماعیل کهرم: ستاد احیای دریاچه ارومیه، کارآمد نبود

پایگاه خبری گلونی، نگار فیض‌آبادی: دریاچه ارومیه در سال های اخیر، تبدیل به مسئله پررنگی شده که نه تنها از حافظه ها پاک نمی شود بلکه سوژه داغ و البته غم انگیز گفتگوها شده است. دریاچه ای که نامش را در کتاب جغرافیا می خواندیم. حالا اما با وضعیت وخیمی که تالاب ها و دریاچه های ایران دارند، بعید نیست در صورت سهل انگاری های ما، بخشی از محیط زیست کشورمان به تاریخ بپیوندد و نسل های بعد، نام آنها را در کتاب تاریخ بخوانند و فقط با دیدن عکسشان، تصور کنند که روزی، روزگاری، ایران طبیعت و چشم اندازهای بی نظیری داشته است.

دریاچه ارومیه این بار، سوژه برنامه فرمول یک تلویزیون شد و با حضور نادر قاضی پور، نماینده مجلس و گفتگوی تلفنی با اسماعیل کهرم، کارشناس محیط زیست، نکات قابل توجهی را دربرداشت. قاضی پور، ضمن اشاره به مصرف ۶۰۰ لیتر آب برای تولید هر کیلو سیب گفت: کسانی هستند که اجازه نمی دهند تا کشاورزان، سیب نکارند و به جایش زعفران، کشت کنند. وی با تاکید بر حقوق کشاورزان و مردم آذربایجان در ادامه افزود: ما از ارومیه کوچ نمی کنیم و کویرنشین نمی شویم. قاضی پور درباره نقش وزیر کشاورزی و مشکلات کنونی کشاورزان در ارومیه تاکید کرد و گفت: کشاورزان آذربایجان غربی، بسیار مظلوم اند و کسی به مشکلات آنها رسیدگی نمی کند.

همچنین، اسماعیل کهرم، کارشناس محیط زیست در پاسخ به سوال علی ضیا، مجری برنامه، که پرسید آیا ستاد احیای دریاچه ارومیه، کارآمد بوده است، گفت: «خیر»

کهرم در ادامه اضافه کرد: ریشه مشکلات دریاچه ارومیه از زمانی آغاز شد که ما فلاح و رستگاری مردم را در سدسازی دیدیم. این در حالی ست که کشورهای بزرگ دنیا فهمیده بودند که سدسازی، تالاب ها و دریاچه ها را می خشکاند. تا جایی که درباره اش کتاب نوشتند. اما ما این واقعیت را نفهمیدیم. ما سدهای زیادی را به دریاچه تحمیل کردیم.

من پرنده شناسم و خاطرم هست که تعداد زیادی از پرندگان دریاچه ارومیه کم شد و بسیاری از آنها از بین رفتند. بدون توجه به شبکه های آبی دریاچه ارومیه، صرفا به مسائل تبلیغی سدسازی توجه شد. کهرم تاکید کرد: من به ضرس قاطع، سدسازی را عامل خشک شدن دریاچه ارومیه می دانم. بارها درباره سدسازی ها اخطار داده شد اما کسی توجه نکرد.

کهرم در پاسخٍ پرسش مجری برنامه که چرا در زمان خانم ابتکار (که مشاور ایشان بودید) اقدام پیش برنده ای انجام ندادید، گفت:
«مهری نشسته در دل، بیرون نمی توان کرد الا به روزگاران»
دریاچه ارومیه را مدت ها پیش با احداث بیش از ۷۲ هزار حلقه چاه غیر مجاز، نابود کردند و دیگر نمی شود عقربه ها را به عقب برگرداند. من در حد توانم هر کاری می توانستم انجام دادم.

برنامه فرمول یک، ۹ آبان ۹۶ از شبکه یک سیما پخش شد.

پایان پیام

کد خبر : 56470 ساعت خبر : 10:40 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=56470
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات