بیکارهای ایران را بشناسید

بیکارهای ایران را بشناسید

به گزارش پایگاه خبری گلونی، کار و فعالیت اقتصادی ارزش محوری جامعه است و رفع بیکاری به عنوان یک پدیده‌ی مخرب اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، همواره از جمله دغدغه‌های اساسی برنامه‌ریزان و دولت‌مردان بوده است. از همین روی موضوع اشتغال و بهره‌وری نیروی انسانی همواره به عنوان یکی از اهداف راهبردی توسعه‌ی کشور در نظر گرفته می‌شود. امروزه در بسیاری از کشورهای در حال توسعه جهان، بیکاری یکی از مهمترین مسائل اقتصادی است و یکی از نامطلوب‌ترین پدیده‌های اجتماعی اقتصادی که پیامدهای مختلفی را در زمینه‌های مختلف به دنبال دارد، به گونه‌ای که در سال‌های اخیر اقتصاد ایران علاوه بر معضل بیکاری، گریبان گیر پیامدهای آن و مشکلات دیگری مثل فقر، شکاف طبقاتی، آسیب‌های اجتماعی و … می‌باشد. بر مبنای همین ضرورت و اهمیت معضل بیکاری، در ادامه با نگاهی هرچند گذرا به بررسی وضعیت بیکاری در سطح استان و شهرستان بر اساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ خواهیم داشت.

بیکارهای ایران را بشناسید

بررسی نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ کشور حاکی نرخ بیکاری ۱۲٫۶ درصدی در سطح کشور است با نگاهی به نقشه نرخ بیکاری به تفکیک استان در سال ۱۳۹۵ باید گفت استانهای غربی کشور بیش از دیگر استانهای کشور درگیر معضل بیکاری‌اند چنانکه استان کرمانشاه با ۲۵٫۱ درصد بیکاری، چهارمحال وبختیاری با ۲۱ درصد، کردستان ۱۶٫۳ درصد حائز بالاترین نرخ بیکاری در سطح کشور هستند. در واقع تمامی ۲۰ شهرستان با بالاترین نرخ بیکاری کشور از استانهای غربی کشور هستند.در همین حال استان مرکزی با نرخ بیکاری ۸٫۸ درصد بالاترین نرخ اشتغال را در سطح کشور به خود اختصاص داده است.نگاهی به نقشه بیکاری به تفکیک شهرستان نیز بیانگر متمرکز بودن بیکاری بر شهرستانهای استانهای مرزی و دور از مرکز است. چنانچه شهرستانهای اسلام آبادغرب، ثلاث باباجانی، جوانرود و روانسر همگی با نرخ بیکاری بیش از ۳۰ درصد در استان کرمانشاه به ترتیب بالاترین نرخ بیکاری شهرستانی در سطح کشور را در سال ۱۳۹۵ به خود اختصاص داده‌اند.

لازم به ذکر است بر مبنای نتایج سرشماری ۱۳۹۰ کشور شاهد الگوی متفاوتی از پراکنش بیکاری در سطح کشور بودیم در حقیقت در سال ۱۳۹۰شاهد نرخ بسیار بالای بیکاری در استانهایی نظیر سیستان و بلوچستان و کرمان نیز بودیم اما این نرخ در سال ۱۳۹۵ در این مناطق با شدت بسیاری کاهش یافته است. این میزان از اختلاف در نرخ بیکاری در شهرستانهایی نظیر ایرانشهر با قریب به ۴۷ درصد در سال ۱۳۹۰ و ۱۲٫۸ درصد در سال ۱۳۹۵ به نظر عادی نمی‌رسد.

پایان پیام

منبع: نفش کلیک

 

کد خبر : 56272 ساعت خبر : 8:26 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=56272
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات