خفگی، داستان زندگی تیره و تار آدم‌ها

پایگاه خبری گلونی، نسیم نوحه‌خوان: فریدون جیرانی بعد از کارهای ضعیف و متوسط با خفگی مجدداً به جمع کارگردانان موفق بازگشت. خفگی همچون فیلم­‌های قرمز و پارک­ وی از دیگر کارهای جیرانی، فضایی رمزآلود دارد و مخاطب را وادار به فکر کردن می‌کند.

جیرانی با کمک فضاسازی تیره‌وتار و تصویربرداری سیاه‌وسفید درصدد نشان دادن فضای خفقان و رازگونه داستان بوده است، رنگی نبودن فضای داستان را می‌توان این‌گونه توجیه کرد که کارگردان خفگی را در دو شرایط سفید و سیاه می‌بیند، مرگ و زندگی، زندگی میانه و خاکستری در دل داستان تعریفی ندارد. از نقاط قوت فیلم جهت نشان دادن فضای متفاوت و بیمارگونه افکار بازیگران داستان استفاده از ساختمان­‌های قدیمی، نوع پوشش پرستارها و بارش اغراق‌آمیز برف بود. ساختمان‌­های تاریک و لباس پرستارها نوعی یادآور شرایط دل­مرده و تنهایی­‌های تلخ است و زمستان که روایتگر خواب­ و توقف طولانی است و جریانی از غم و افسردگی را در دل داستان جای می‌دهد.

بازی و گریم متفاوت الناز شاکردوست به نزدیک کردن روال فیلم به شرایط خفقان کمک شایانی کرده است. در خفگی نیز همانند بسیاری از فیلم‌­های دیگر شاهد نیازهای زنانه سه زن هستیم، سه زن با درماندگی­ های متفاوت را می‌بینیم. زهره بی‌­پول، صحرای تنها و نسیم بی‌پناهی که با نامردی و فکر پلید مردانی مواجه می‌شوند که از در عشق و علاقه به آن‌ها نزدیک شده‌­اند و بعد تمام شدن تاریخ انقضایشان آن‌ها را به هر نحوی که شده از سر راه خود برداشته­‌اند. نوید محمدزاده این بار نقشی آرام ولی با فکری آشفته را ایفا می‌کند. مردی به‌ظاهر عاشق که برای رسیدن به ثروت هنگفتی یک فیلم را به خفگی مبدل ساخته است. خفگی داستان زندگی تیره‌وتار خیلی از آدم­‌هاست که این بار دوربین جیرانی آن را به تصویر کشیده است.

خفگی فیلمی روان‌شناسانه و جنایی است. تحت تاثیر سینمای کلود شابرول فیلمساز مهم موج نوی فرانسه و آثار هیچکاک و شاید هم کمی هم سینمای نوآر. فیلمی متفاوت در سینمای ایران.

پایان پیام

 

کد خبر : 56069 ساعت خبر : 11:12 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=56069
اشتراک در نظرات
اطلاع از
1 دیدگاه
چیدمان
اولین نظرات آخرین نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات

فیلم بسیار خوبی هست